Steffen Kragh, konsernsjef i Egmont. Her er Kragh avbildet da konsernet ble eneeier i TV 2 i 2012.

Den danske Egmont-sjefen hyller TV 2: – Viktig for alle nordmenn

Konsernsjef Steffen Kragh mener mediehuset har oppfylt samfunnsoppdraget sitt «på flott vis» under koronapandemien.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

TV 2-eier Egmonts danske konsernsjef, Steffen Kragh, er fornøyd med TV 2s årsresultat.

Dette til tross for at kanalens omsetning falt med 42 millioner kroner i 2020.

– Det er bra i et marked hvor vi i annet kvartal i 2020 hadde fall i annonsemarkedet. Det var et stort fall hele markedet, og vi hadde en masse programinnhold, blant annet sport, som ikke kunne avvikles på normalt vis, sier Kragh til Medier24.

Og legger til:

– Jeg synes dette er veldig bra av TV 2. Samtidig har de på flott vis oppfylt samfunnsoppdraget sitt. Jeg er veldig stolt av TV 2, sier han og viser blant annet til TV 2 Nyhetskanalens markedsandel på 7.1 prosent i målgruppen 20-49 år.

– Hvor viktig er TV 2 for Egmont-konsernet?

– De er en av våre fire grunnpilarer. Samfunnsoppdraget og posisjonen TV 2 fyller er viktig for alle nordmenn, svarer Kragh og fortsetter:

– Under hele koronakrisen har TV 2 vært et av de viktigste samlingsstedene journalistisk, samtidig som man underholder mange nordmenn, sier Kragh.

Fornøyd med sportssatsingen

På spørsmål om hva som gir ham tro på vekst for TV 2 i årene som kommer, svarer konsernsjef Kragh:

– At man er dyktig til å lage innhold, og at man leverer gode programmer.

I forbindelse med årsregnskapet, kommer det også frem at TV 2 hadde 979 årsverk i gjennomsnitt i 2020.

– Vil organisasjonen vokse inn i 2021?

– Det skal du snakke med Olav Sandnes om, men vi har vurdert en mengde nye rettigheter, og den langsiktige retningen for TV 2 er sterkt innhold, god journalistikk og vekst, sier han.

– I fjor inngikk TV 2 en avtale om rettighetene til den norske eliteserien i fotball. Hvor fornøyd er du med at man klarte å sikre seg disse rettighetene?

– Jeg er fornøyd, og var også det da man forlenget Tour de France og da man overtok Champions League. Jeg er fornøyd med alle TV 2s innholdsinvesteringer.

– Men hvorfor våger TV 2 å satse så hardt på sportsinnhold, i en så usikker økonomisk tid?

– Det gjør vi fordi Egmont er en stiftelse som kan tenke langsiktig. Vi gjør alle våre investeringer mot et langsiktig formål.

Setter sin lit til «TV 2 Play»

TV 2-sjef Olav T.Sandnes svarte mandag denne uken Medier24 på spørsmål om hva han tror vil styrke mediehusets omsetning i 2021.

Til det sa han:

– Vi har tre inntektsstrømmer, og den som vokser mest er strømmetjenesten vår, som nå skifter navn til TV 2 Play. Den har hatt god vekst, og det håper vi fortsetter de neste årene.

– Hva er det som taler for fortsatt vekst for strømmetjenesten?

– Dette er et område hvor vi er i medvind. Flere og flere bruker TV 2 Sumo, og de bruker det mer og mer. Samtidig har vi også inngått avtaler med distribusjonspartnerne våre, som nå også vil begynne å distribuere TV 2 Sumo.

– Vi tror at dette er et viktig steg i riktig retning, og har god tro på videre vekst. Samtidig er det slik at vi mister rettighetene til Premier League om et år, og det vil innebære et fall i omsetningen. Det er vi selvfølgelig forberedt på, sier han.

Powered by Labrador CMS