TV 2-sjef Olav T. Sandnes tror kanalens strømmetjeneste kan bidra til å øke omsetningen i 2021. Her er han avbildet under Arendalsuka i 2019.

Dette mener TV 2-sjefen skal øke omsetningen i år: – Et område i medvind

– Det er veldig tilfredsstillende å kunne vise frem solide resultater i dag, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes etter et krevende 2020.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag morgen la TV 2 frem sitt årsregnskap. Regnskapet viser at selskapets omsetning har falt med 42 millioner kroner fra 2019, men at driftsresultatet har bedret seg med 16 prosent, eller 486 millioner kroner.

TV 2-sjef Olav T. Sandnes er positiv når han blir bedt om å karakterisere den økonomiske situasjonen i mediehuset.

– Spoler vi tiden tilbake til mars 2020 og usikkerheten vi da hadde, ikke bare om hvorvidt resultatet ville påvirkes, men også om vi overhode kunne levere det viktige samfunnsoppdraget vårt, må jeg si at det er veldig tilfredsstillende å kunne vise frem solide resultater i dag, sier Sandnes til Medier24.

– Er dagens resultat bedre eller verre enn det dere fryktet underveis i 2020?

– Fra mars av og gjennom sommeren, hadde TV 2 et ganske stort fall i reklameinntektene våre, som følge av den nye situasjonen med koronapandemien, svarer Sandnes.

Og legger til:

– I likhet med de fleste andre reklamefinansierte medier hadde vi en sterk høst. Den var ikke sterk nok til å ta igjen det tapte, men den bidro til å gjøre fallet mindre. Vi mener årsresultatet fra 2020 er et solid resultat.

– Viktig steg i riktig retning

På spørsmål om hvordan TV 2 skal styrke omsetningen sin i løpet av inneværende år, svarer Sandnes:

– Vi har tre inntektsstrømmer, og den som vokser mest er strømmetjenesten vår, som nå skifter navn til TV 2 Play. Den har hatt god vekst, og det håper vi fortsetter de neste årene.

– Hva er det som taler for fortsatt vekst for strømmetjenesten?

– Dette er et område hvor vi er i medvind. Flere og flere bruker TV 2 Sumo, og de bruker det mer og mer. Samtidig har vi også inngått avtaler med distribusjonspartnerne våre, som nå også vil begynne å distribuere TV 2 Sumo.

Sandnes fortsetter:

– Vi tror at dette er et viktig steg i riktig retning, og har god tro på videre vekst. Samtidig er det slik at vi mister rettighetene til Premier League om et år, og det vil innebære et fall i omsetningen. Det er vi selvfølgelig forberedt på, sier han.

– Dere har nylig også inngått en stor avtale som sikrer dere rettighetene til å sende Eliteserien i fremtiden. Hvorfor våget dere å satse på dette i denne økonomisk usikre tiden?

– Det er fordi vi har tro på fremtiden, og fordi vi har tro på norsk idrett. I en tid hvor konkurransen om det internasjonale innholdet blir tøffere og tøffere, er det viktig for oss å ha grepet rundt det norske innholdet. Det gjelder også sport, sier Sandnes.

Han minner samtidig om at TV 2 også har sikret seg senderettighetene til norsk håndball, basketball, volleyball og ishockey.

Hyller Kompani Lauritzen

TV 2 er i konkurranse med store internasjonale aktører som HBO og Netflix om de norske TV-seerne.

På spørsmål om hvordan de skal klare å ta opp kampen med gigantene, svarer Sandnes:

– Vi må være gode på det vi kan være gode på. Det er selvsagt det norske innholdet, det å være tett på det norske samfunnet, og folk flest i Norge, sier Sandnes.

Som eksempel trekker han frem TV 2-serien kompani Lauritzen, som har trukket over én million seere siden debuten lørdag.

– Det er norsk og lite selvhøytidelig. Det kan også være et viktig avbrekk for mange, i en hverdag som er preget av mye alvor og korona. Det er slike programmer TV 2 er gode på, og det skal vi fortsette med, sier Sandnes til slutt.

Powered by Labrador CMS