Resultatet før skatt økte med 13 millioner i 2020 for Nina Vesterby og Egmont Story House.

Resultatet viser millioner i pluss - slik forklarer Egmont Story House utviklingen

– Det er helt rått hva folk har fått til på hjemmekontor, sier Nina Vesterby.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tallene som ble lagt frem onsdag morgen viser et resultat på 13 millioner mer før skatt enn i 2019 for Egmont Story House.

Administrerende direktør Nina Vesterby i selskapet som tidligere gikk under navnet Egmont Publishing, mener flere faktorer har bidratt til det.

– Vi har jobbet veldig godt med lønnsomhet i abonnementforretningene våre, skapt større lønnsomhet per abonnent og solgt veldig mange flere abonnementer i denne perioden, sier Vesterby til Medier24.

Og fortsetter:

– I tillegg har vi satset på det digitale. Det har gått veldig bra i 2020, og både klikk.no og Flip har hatt vekst.

Samtidig erkjenner Vesterby at noe av resultatforbedringen skyldes lavere kostnader, både generelt, og knyttet til reisevirksomhet.

– Vi har hatt veldig få permitteringer, kjørt på og forbedret oss hovedsakelig ipå det digitale, innenfor en lavere kostnadsramme, sier hun.

– Uungåelig at resultatet går noe ned

– Samtidig går omsetningen deres ned med elleve millioner kroner. Hva skyldes dette?

– Ser du på omsetningen vår de siste fem årene har resultatet gått ned med over 300 millioner kroner, og i snitt med over 100 millioner kroner i de foregående årene. Dette resultatet er egentlig veldig bra for oss, svarer Vesterby.

At omsetningsfallet er markant mindre i år enn tidligere, mener Vesterby er et tegn på at bransjen er inne i et klart trendskifte.

– I dag kommer vår største omsetning derfra, så at resultatet går noe ned, er uungåelig. De digitale områdene har på sin side trukket resultatet noe opp, sier hun.

– Hvordan skal dere snu omsetningssvikten?

Vi skal fortsette det gode arbeidet som blir gjort med printforretningene våre, og minimere fallet der. Noe av det viktigste vi kan gjøre for å klare oss bra fremover er også å satse på de digitale områdene, som Klikk, Flip og People.

Vesterby legger også til:

– I fremtiden skal vi også jobbe med innovasjon på forretningsområdene og merkevarene våre. Det håper jeg vi får til, og så er jeg ganske sikker på at vi kommer til å se på å konsolidering i markedet generelt.

– Helt rått

Den administrerende direktøren er full av lovord om kollegene sine, som hun mener har lagt ned en svært god innsats under pandemien.

– Jeg synes det er helt rått hva folk har fått til på hjemmekontor og hvordan de har klart å strukturere hverdagen sin. De leverer innhold som aldri før, og mange gjør det uten å møte hverandre.

Vesterby er også åpen om at selskapet har gjort store endringer i strukturen sin i det siste.

– Hele organisasjonen har flyttet seg fra å være en tradisjonell produksjonsbedrift, til å jobbe agilt i smide og autonome team.

– Vi har gått fra å være mange store avdelinger, til mange små selskap som jobber på hvert sitt område med full autonomi, sier hun.

Hun er imponert over hvordan de ansatte har håndtert endringene på.

– Det har vært tøft, men veldig viktig. Dette er også noe vi jobber med gjennom 2021. Det er ikke noe man gjør over natten, sier hun.

Powered by Labrador CMS