Tallene som ble lagt frem onsdag morgen viser et resultat på 13 millioner mer før skatt enn i 2019 for Egmont Story House.
Administrerende direktør Nina Vesterby i selskapet som tidligere gikk under navnet Egmont Publishing, mener flere faktorer har bidratt til det.
– Vi har jobbet veldig godt med lønnsomhet i abonnementforretningene våre, skapt større lønnsomhet per abonnent og solgt veldig mange flere abonnementer i denne perioden, sier Vesterby til Medier24.
Og fortsetter:
– I tillegg har vi satset på det digitale. Det har gått veldig bra i 2020, og både klikk.no og Flip har hatt vekst.
Samtidig erkjenner Vesterby at noe av resultatforbedringen skyldes lavere kostnader, både generelt, og knyttet til reisevirksomhet.
– Vi har hatt veldig få permitteringer, kjørt på og forbedret oss hovedsakelig ipå det digitale, innenfor en lavere kostnadsramme, sier hun.
– Uungåelig at resultatet går noe ned
– Samtidig går omsetningen deres ned med elleve millioner kroner. Hva skyldes dette?
– Ser du på omsetningen vår de siste fem årene har resultatet gått ned med over 300 millioner kroner, og i snitt med over 100 millioner kroner i de foregående årene. Dette resultatet er egentlig veldig bra for oss, svarer Vesterby.
At omsetningsfallet er markant mindre i år enn tidligere, mener Vesterby er et tegn på at bransjen er inne i et klart trendskifte.
– I dag kommer vår største omsetning derfra, så at resultatet går noe ned, er uungåelig. De digitale områdene har på sin side trukket resultatet noe opp, sier hun.
– Hvordan skal dere snu omsetningssvikten?
– Vi skal fortsette det gode arbeidet som blir gjort med printforretningene våre, og minimere fallet der. Noe av det viktigste vi kan gjøre for å klare oss bra fremover er også å satse på de digitale områdene, som Klikk, Flip og People.
Vesterby legger også til:
– I fremtiden skal vi også jobbe med innovasjon på forretningsområdene og merkevarene våre. Det håper jeg vi får til, og så er jeg ganske sikker på at vi kommer til å se på å konsolidering i markedet generelt.
– Helt rått
Den administrerende direktøren er full av lovord om kollegene sine, som hun mener har lagt ned en svært god innsats under pandemien.
– Jeg synes det er helt rått hva folk har fått til på hjemmekontor og hvordan de har klart å strukturere hverdagen sin. De leverer innhold som aldri før, og mange gjør det uten å møte hverandre.
Vesterby er også åpen om at selskapet har gjort store endringer i strukturen sin i det siste.
– Hele organisasjonen har flyttet seg fra å være en tradisjonell produksjonsbedrift, til å jobbe agilt i smide og autonome team.
– Vi har gått fra å være mange store avdelinger, til mange små selskap som jobber på hvert sitt område med full autonomi, sier hun.
Hun er imponert over hvordan de ansatte har håndtert endringene på.
– Det har vært tøft, men veldig viktig. Dette er også noe vi jobber med gjennom 2021. Det er ikke noe man gjør over natten, sier hun.