Schibsteds mediehus økte sine digitale inntekter under koronaåret 2020, mens resultatene faller.
Det var fellesnevneren da konsernet la frem sine samlede årsresultat tirsdag.
Næringslivsavisen E24 skiller seg markant ut med en smell på nesten 30 millioner kroner før skatt.
Tilsvarende tall for 2019 var et minus på mer moderate 5,3 millioner kroner.
Årsresultatet for 2020 endte på -22,7 millioner kroner, en nedgang på 18,5 millioner fra året før.
E24s sjefredaktør, Lars Håkon Grønning, lar seg imidlertid ikke stresse. Dette er helt etter planen, forteller han.
– For det første vil jeg ikke kalle det en smell. Dette er som forventet, og har vært planlagt. Jeg opplever ikke dette som dramatisk i det hele tatt, sier Grønning til Medier24.
– Fornøyde med utviklingen
Årsaken er Schibsteds betydelige investeringen i næringslivsjournalistikk, som har pågått siden høsten 2019.
Der er E24 spydspissen, og redaksjonen har ansatt et titalls personer det siste drøye året.
– Hele næringslivsprosjektet er en investering som koster mye i oppstarten. Vi har ansatt et betydelig antall nye redaksjonelle årsverk. Men vi har klokkertro på at dette vil generere økte inntekter og mer journalistisk slagkraft på ganske kort sikt, sier Grønning.
– Hva legger du i «ganske kort sikt»?
– Det betyr noen år. Jeg ønsker ikke å være mer spesifikk enn det, men jeg opplever at eierne våre også er fornøyde med den utviklingen E24 har hatt, sier Grønning.
– Jeg synes vi har hatt en god utvikling på veldig mange områder det siste året. Ikke minst journalistisk. Jeg opplever også at Schibsted har en tålmodig tilnærming til dette prosjektet, legger han til.
E24s driftsinntekter økte på sin side med 9,6 prosent, eller vel 9,2 millioner kroner.
Schibsted opplyser også at E24s digitale brukerinntekter vokste med 30 prosent sammenlignet med 2019.
Det gleder Grønning:
– Inntektsmessig gikk 2020 bedre enn fryktet. Det er en langt mer positiv utvikling på brukerbetaling enn vi hadde regnet med, sier han.
– De økte driftsinntektene er også veldig gledelig. Vi har tydelig fokus på topplinja vår, og det er godt å se at den utvikler seg i riktig retning, sier Grønning.
Har fått boost av vaksineringen
For sin egen del har han nå vel fire måneder bak seg som sjefredaktør.
– Den perioden har vært fin. Jeg er veldig fornøyd med å fått på plass en strålende nyhetsredaktør, og jeg synes vi har levert mye god journalistikk, sier Grønning.
Han forteller også om et annet element som har - bokstavelig talt - gitt redaksjonen en boost den siste tiden.
– Den økte koronavaksineringen har gjort at vi har begynt å møtes litt mer. Det har vært en skikkelig energi-innsprøyting, sier han.
– Vi har flere ansatte som har begynt under pandemien, og knapt sett kollegaene sine. Det tar litt tid å komme inn i miljøet, og da er det viktig å kunne møtes. Det gir også mye energi inn i redaksjonen, sier Grønning.
Han forteller at redaksjonen fortsatt følger påbudet om hjemmekontor, og at det kun er breaking-desken som møter fysisk på Schibsted-bygget. Øvrig personell er på hjemmekontor.
– Men vi har møttes litt på fellesarrangementer den siste tiden, og blitt litt bedre kjent. Det er usedvanlig god stemning i E24 om dagen, sier Grønning med et smil.
PS! Schibsted opplyser om at E24 søkte om og mottok koronastøtte, men har valgt å tilbakebetale dette.