Lars Håkon Grønning, ansvarlig redaktør og (snart) administrerende direktør i Schibsteds næringslivssatsning E24.

Pressepodden

E24s nye publisher: – Det er mulig jeg burde vært mer stressa enn jeg er

Schibsteds næringslivssatsning E24 planlegger fortsatt for å gå i minus, men nyansatt publisher Lars Håkon Grønning sier de er på god kurs for å gå i pluss. Samtidig har han lagt ned forbud mot én spesiell kildetype.

Publisert

– Jeg er så heldig at jeg har mange flinke folk rundt meg og under meg. Det er mulig jeg burde vært mer stressa enn jeg er, sier redaktør Lars Håkon Grønning i denne episoden av Pressepodden.

De siste årene har det vært en to-leder-modell i E24, men nå skal administrerende direktør Ida Barth Thomassen, slutte i jobben og blir ny Norden-sjef for selskapet Wanda.

Dermed blir Grønning også administrerende direktør i E24, og går fra første januar inn i rollen som publisher.

Han sier det er et privilegium å få jobbe med næringslivsjournalistikk.

– Jeg kan ikke huske i min levetid at det har vært så viktig inn i hverdagen til så mange folk. Med usikkerhet rundt energiforsyning, rente på vei opp og inn i stor- og sikkerhets-politikken. Det er en veldig spennende tid for næringslivsjournalistikk.

Må levere for å eksistere

I episoden forteller han om hvem som er E24s største konkurrenter. Redaktøren er klar på at avisen må og skal bidra i samfunnet.

– Det er ikke noen grunn til å være her hvis vi ikke på en positiv måte kan utgjøre en forskjell. Vi er nødt til å forsvare eksistensen vår ved å bidra med journalistikk.

Det sier han de skal gjøre på to måter:

– Vi må levere journalistikk som bidrar til en faktabasert opplyst samfunnsdebatt om de områdene vi dekker. Også må vi levere kritisk, undersøkende journalistikk som tar tak i ting som bør tas tak i.

Forbud mot enkelte ekspertkilder

En av redaktørens fanesaker er det han mener er en ukritisk bruk av ekspertkilder i norske medier.

– Norsk presse har en vei å gå for å ha mer reflektert forhold til hvem man bruker som eksperter i diverse sammenhenger. At noen er professor i noe, betyr ikke at man er en relevant ekspert på alle områder, sier han.

I E24 har de nå fått totalforbud mot å bruke forbrukerøkonomer som ekspertkilder.

– Det er en tittel som nok for menigmann utstråler en viss autoritet og troverdighet, og mange forbrukerøkonomer ha mye fornuftig å melde, men dette er jo folk som er ansatt i kommunikasjonsavdelingene i de store finansinstitusjonene. Da må vi kalle dem for det de er.

Hva han mener med ekspertkilder, avisens planlagte underskudd og hva som skjedde med E24s samarbeid med Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende kan du høre mer om i Pressepodden.

Powered by Labrador CMS