BT og Stavanger Aftenbladet endrer måten de samarbeider med E24.

«Brudd» i samarbeidet mellom BT, Aftenbladet og E24: – Det har «lugget» fra start

Næringslivsjournalistene i Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad vil ikke lenger publisere sakene sine under E24s vignett. – Det har ikke vært knirkefritt hele veien, sier BT-redaktør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I 2019 annonserte Schibsted at E24 blir «knutepunktet» for Schibsteds næringslivsjournalistikk og avisene VG, Aftenposten, Bergens Tidende (BT) og Stavanger Aftenblad.

Klubbleder i Bergens Tidende, Tonje Aursland, sier til Medier24 at det tette samarbeidet mellom BT og Stavanger Aftenblad nå vil bli trappet ned.

– Samarbeidet mellom Bergens Tidende og E24 blir ikke like tett som før, sier Aursland til Medier24.

– Har lugget

Bakgrunnen skal være en planlagt evaluering av samarbeidet etter to år. Ifølge redaktørene i avisene, har man funnet ut at man treffer leserne best gjennom å publisere næringslivsjournalistikk på sin egen URL.

Endringene betyr at journalistene i økonomiavdelingene i BT og Stavanger Aftenblad ikke lenger skal publisere sakene de lager på E24, slik de har gjort siden 2019.

Det betyr at abonnentene til BT og Stavanger Aftenblad vil lese næringslivsjournalistikken på BT og Stavanger Aftenblads egen plattform, og ikke hos E24 slik det har vært de siste to årene.

Lesere som har premium abonnement hos BT eller Stavanger Aftenblad vil heller ikke få tilgang på E24+. Da må man ha eget E24+-abonnement.

BT og Stavanger Aftenbladet vil fortsatt samarbeide med E24 gjennom den ordinære stoffutvekslingsavtalen som finnes mellom Schibsted-avisene.

Aftenposten fortsetter det nære samarbeidet med E24.

Både BT og Stavanger Aftenblad har en abonnementsstrategi. E24 og VGs har en høyere andel åpne saker, selv om de også fokusere på abonnentsvekst.

BTs klubbleder er klar på at samarbeidet når det gjelder forretningsmodellene ikke har vært optimalt da det startet i 2019.

– Det faglige samarbeidet har vært veldig godt. Men det har «lugget» fra start fordi forretningsmodellene er forskjellige og ikke enkel å forene, sier Aursland.

– Fire kulturer

Ansvarlig redaktør i E24, Lars Håkon Grønning, forteller at de har lært etter to år med samarbeid. Dette er også bakgrunnen for endringene som nå skjer.

Han understreker at dette er justeringer av dagens samarbeid.

– Med justeringene mener vi at vi kommer til å treffe brukerne våre enda bedre og bruke ressursene på tvers av Schibsted og i hver enkelt merkevare på en mer hensiktsmessig måte i årene som kommer, sier Grønning til Medier24.

– Men vil det være korrekt å si at E24-samarbeidet ikke er noe mer enn stoffutvekslingen i det vanlige Schibsted samarbeidet?

– Det blir en litt forenklet fremstilling. Det er riktig at det er stoffutveksling som man gjør på andre områder i Schibsted, men vi har alle intensjoner om å fortsette et nært faglig samarbeid.

– Klubblederen sier at samarbeidet har "lugget" siden starten. Kjenner du deg igjen i den beskrivelsen?

– Den ordbruken får stå for hennes regning. Her er det fire ulike redaksjoner som skal jobbe sammen, og har ulike kulturer. Så det har vært noen ting man måtte man finne ut av. Det er helt naturlig, svarer Grønning.

– Tvert imot vil jeg si at alle vil være enige i at E24-samarbeidet og næringslivssatsingen har ført til at næringslivsjournalistikken for alle avisene er blitt markant bedre i dag enn for to år siden.

– Har E24 lagt godt nok til rette for samarbeidet mellom de ulike kulturene?

– Det mener jeg absolutt. Det fremste beviset for det er at vi har klart å heve tilbudet til leserne og alle avisene betraktelig.

– Ikke vært knirkefritt

Ansvarlig redaktør i BT, Frøy Gudbrandsen, mener det er riktig at de nå gjør noen endringer.

– Vi skal fortsette å samarbeide, men på en annen måte. Det vil være mer autonomi og vi vil jobbe mer uavhengig av hverandre. Men vi vil fortsette å samarbeide veldig mye, sier Gudbrandsen til Medier24.

Hun viser til at BTs lesere primært leser næringslivsjournalistikken via BT.no.

– BTs lesere er mest opptatt av det regionale stoffet. Derfor mener vi det er viktigst å fokusere på behovene for våre egne lesere.

Som Grønning i E24, beskriver Gudbrandsen ulike kulturer blant Schibsted-avisene.

– Når det gjelder forretningsmodell, så har det til dels vært stor avstand. Det har ikke vært knirkefritt hele veien. Men det har ikke vært utløsende for dette. Det er ikke min vurdering.

Powered by Labrador CMS