Daglig leder i OnStage, Tor Erik Fredheim og Nyhetsredaktør i Drammens Tidende, Janne Sundelius Braathen. Foto: Vegard Børsum/ Drammens Tidende
Daglig leder i OnStage, Tor Erik Fredheim og Nyhetsredaktør i Drammens Tidende, Janne Sundelius Braathen.

Rockefestival boikotter Drammens Tidende

Eiker Rock mener lokalavisen er for dårlig til å dekke det lokale kulturlivet. Nå varsler de boikott.

Publisert Sist oppdatert

Mandag publiserte rockefestivalen Eiker Rock en tekst på Facebook og egne nettsider, hvor de gjør det klart lokalavisen Drammens Tidende (DT) ikke er invitert eller ønsket til årets festival. Festivalen har 30 års jubileum og toppes av CC Cowboys.

I teksten påpeker blant annet arrangøren at det de siste månedene har ikke blitt skrevet en eneste sak om festivalen i avisen og at avisen ikke har villet skreve forhåndssaker, fordi det anses som reklame.

Saken har følgende tittel:

«DU ER INVITERT TIL 30-ÅRS JUBILEET TIL EIKER ROCK. DET ER IKKE DRAMMENS TIDENDE!»

«Men det stopper seg for oss når Drammens Tidende møter opp på de samme arrangementene, stort sett for å produsere «se hvem som var på»-artikler, fordi det genererer klikk. Og det tjener Drammens Tidende penger på!».

NRK Oslo og Viken hadde radioinnslag om saken tirsdag ettermiddag. 

– Vokst fram en frustrasjon

Til Medier24 utdyper daglig leder i OnStage, Tor Erik Fredheim, at de har brukt mye tid i forbindelse med jubileet på å se på sin plass i lokalsamfunnet, og hvordan de skal forholde seg til andre aktører.

– Over lang tid har det vokst fram en frustrasjon over DTs dekning av kulturfeltet, sier Fredheim.

Han forteller at arrangøren i år også arrangerte Eiker Rock Ung, en festival rettet mot yngre.

– Og vi var veldig på DT for å få omtale, men vi har ikke fått noe gehør. Og de har ikke skrevet noe om Eiker Rock i hele år. Da valgte vi å ta et standpunkt, sier Fredheim.

Ønsker dialog

Eiker har også lokalavisen Eikerbladet, og Fredheim forstår at Eikerbladet skriver mer om området enn DT gjør.

– Og det er fair, sånn må det nesten bli. Men vi har generelt følt at DT har gitt lite omtale til lokale arrangementer.

Han forteller at de savner bredde i kulturjournalistikken til lokalavisen.

– Det er mye «se hvem som var på byen». Og de hadde plass til saker som at Freddy Kalas har fått barn, sier han og legger til:

– Nå er ikke vi i en posisjon hvor vi kan diktere hva lokalavisen skal skrive om, men vi savner bredden. De er lokalavis og vi savner det lokale kulturlivet.

– Gjelder forbudet for evig da?

– Vi håper at det blir debatt av dette, og dialog. Både om hvordan DT kan komme oss i møte, og hvordan kulturlivet kan komme de i møte. Vi håper jo ikke at dette ender med steile fronter, men at det blir dialog, sier Fredheim.

Ikke ny kritikk

Nyhetsredaktør i Drammens Tidende, Janne Sundelius Braathen sier til Medier24 at de ble litt overrasket over at de fikk en boikott.

– Jeg tror vi kunne løst dette bedre ved å snakke mer på forhånd. Vi vet at det er flere som sliter med å få ting på trykk i DT, det er et trangt nåløye, og det kan ofte være litt tilfeldigheter også. Så jeg tenker vi kunne ha snakket bedre sammen.

Braathen legger til at de har et samarbeid med Eikerbladet gjennom Amedia, og at de ofte plukker opp saker de har skrevet fra området.

– Og så er ikke dette ny kritikk, og vi har diskutert det her i dag. Vi prøver å tilpasse oss, vi har gjort grep på både sport og politikk-feltet. Vi har en del kulturstoff, men sikkert ikke nok.

Må følge nyhetskriteriene

Hun legger til at utfordringen er at stoffet ikke blir lest.

– Vi lager ikke saker som blir dårlig lest. Da må vi lage historier og vinklinger som trekker. Vi må følge nyhetskriteriene våre.

Nyhetsredaktøren legger til at kulturfeltet er viktig for mange.

– Det er fritiden vår, enten som deltaker eller som publikum, og det er en viktig del av det vi burde drive med.

– Eiker Rock ønsker dialog, vil dere møte de?

– Ja, vi burde ha snakket med dem, og vi snakker gjerne med dem. Vi har jobbet mye med kulturlivet i Drammen, men vi kunne sikkert snakket mer med flere arrangører om hvordan vi jobber, sier Braathen.

Powered by Labrador CMS