Hordaland Folkeblad og redaktør Sigbjørn Linga reagerer på praksisen rundt journalistikk på stillingsannonser til naboen Hardanger Folkeblad.

Lokalavis-redaktør raser mot avis-nabo: – Et kroneksempel på videreformidling av PR-stoff

Hardanger Folkeblad publiserte en artikkel som baserer seg på en stillingsannonse. – Omtalen er selvsagt journalistisk motivert, svarer redaktøren.

Publisert Sist oppdatert

«Er du vår nye nasjonalparkforvaltar? spør Statsforvaltaren Vestland som lyser ut to stillingar i Folgefonna nasjonalpark.»

Slik lyder ingressen i Hardanger Folkeblads artikkel om at Statsforvalteren Vestland lyser ut to stillinger - et vikariat og et engasjement.

Saken baserer seg tilsynelatende kun på den samme stillingsutlysningen fra Statsforvalteren.

Artikkelen får ansvarlig redaktør i Hordaland Folkeblad, Sigbjørn Linga, til å reagere.

– Jeg mener det er en uting. Dette må være et kroneksempel på videreformidling av PR-stoff, sier Linga til Medier24 og mener det er langt over streken.

Se Hardanger Folkeblads tilsvar lenger nede i saken!

Mener det bryter med Vær Varsom-plakaten

Linga er klar på at det kan være aktuelt for en lokalavis å omtale stillingsutlysninger, men mener formuleringene i den omtalte saken ligner for mye på en stillingsannonse.

– Det inneholder detaljer som søknadsfrist og formaliteter. Hva det har å gjøre i en redaksjonell sak er ut over min fatteevne.

Hordaland Folkeblad og Hardanger Folkeblad har ikke nøyaktig samme dekningsområde, men deler dekningen av én kommune.

Linga understreker at han ikke ønsker å henge ut Hardanger Folkeblad, men begrunner det med at det er en av avisene som han leser mest.

Han forteller at han har latt seg irritere over praksisen til naboen en god stund allerede.

– Er dette bare et kritisk utspill mot en konkurrent og nabo?

– Absolutt ikke. Jeg har registrert dette kun fordi jeg leser dem ofte. Det er ikke første gang jeg har sett en slik sak, svarer Linga og legger til:

– Så er vi heller ikke to beinharde konkurrenter som har nøyaktig samme dekningsområde.

– Mener du at artikkelen bryter med punkt 2.7 i VVP?

– Hvis dette ikke bryter med det, hva gjør det da? Nå er dette praktisk talt en kopi av en stillingsannonse, svarer Linga.

Vurderer du å klage dem inn da?

– Jeg vil ikke gjøre det for å opprettholde nabofreden, men jeg må innrømme at en liten del av meg kunne tenke seg å gjøre det, svarer han.

Mener det er en konsern-ting

– Hardanger Folkeblad har også en egen tag som heter «ledige stillinger». Hva tenker du om det?

– Det er noe jeg hadde forventet å finne på en annonseside i en papiravis. Jeg savner en redaktør som skiller mellom reklame og journalistikk, svarer Linga.

Han er klar på at han ønsker å løfte kritikken opp over bare Amedia-eide Hardanger Folkeblad, og mener det er en konsern-ting å være opptatt av ledige stillinger.

– Jeg spekulerer i at saker om jobb og arbeidsliv genererer klikk. Amedia generelt er glad i å telle utbytte i artiklene sine. Ikke alt som selger som er viktig. Jeg lurer på om tellekorpset har fått med seg det, sier Linga, som selv er redaktør i en uavhengig avis.

Medier24 har tatt en gjennomgang av 34 tilfeldige Amedia-aviser for å se hvor mange i konsernet som har en emneknagg som heter «ledige stillinger».

Et stort flertall av avisene har en slik emneknagg. Men flere av dem har få saker. De fleste baserer seg på intervjuer om andre ting enn at en stilling lyses ut, eller er søkerlister på offentlige stillinger.

Det finnes likevel også noen aviser som har publisert artikler som kun baserer seg på stillingsannonsen, og som minner om artikkelen Linga reagerer på.

Hilser en diskusjon velkommen

Medier24 har forelagt kritikken overfor ansvarlig redaktør Eivind Dahle Sjåstad i Hardanger Folkeblad.

Han mener Linga løfter frem en viktig overordnet problemstilling.

– Vi gjør svært ofte vurderinger rundt formidlingen av slikt stoff og er trolig mer opptatt enn mange andre av å følge den etablerte etikken på dette området, skriver Sjåstad til Medier24.

Hardanger Folkeblad-sjefen skriver videre at det er godt mulig at deres omtale av den spesifikke saken både kunne og burde vært presentert annerledes.

Samtidig påpeker han at det dreier seg om en kortere nyhetssak i notisform.

– Omtalen er selvsagt journalistisk motivert og henger sammen med vårt dekningsområde, der vi har utsikt mot to ulike nasjonalparker fra kontoret vårt, skriver Sjåstad.

Han trekker frem at Hardanger Folkeblad de siste ukene har satt et bredt og kritisk søkelys på nasjonalparkforvaltingen.

– Dette perspektivet ligger også til grunn for notisstoffet vårt.

Sjåstad har stor respekt for Linga som fagmann, men mener han bommer i sin utvidede analyse av hvordan dette påvirker dem.

– Her skapes det en konspirasjonsteori om konsernstyring av lokaljournalistikken i Hardanger og spekulasjoner som sprenger grensene for konvensjonell mediekritikk. Hvis det Linga påstår hadde vært tilfelle, hadde jeg forlatt min redaktørpost for lengst.

Samtidig understreker Sjåstad at ukritisk formidling av PR-stoff er en uting og et brudd på VVP 2.7.

– Hvis dette nå er i ferd med å vokse opp som et stort problem i pressen, hilser jeg absolutt diskusjonen velkommen. Om vi har syndet i denne eller andre saker, skal vi selvsagt ta konsekvensene av det. Vi har verken behov eller ønske om å utfordre etikken på dette området.

Medier24 har også vært i kontakt med Amedia og nyhetsdirektør Jostein Østring.

– Arbeidsliv er et riktignok et viktig stoffområde for Amedias aviser, men jeg har aldri sett en analyse som viser at omtale av ledige stillinger sprenger skalaen for verken lesing eller abonnementssalg, sier Østring til Medier24 og fortsetter:

– Våre redaktører vurderer selv hva de publiserer og om utlyste stillinger er relevante å omtale, og må alltid selv gjøre sine vurderinger opp mot Vær Varsom-plakaten.

Powered by Labrador CMS