Administrerende direktør i Drammens Tidende, Øyvind Bladt Hagen.

Drammens Tidende økte inntektene - men direktøren er bekymret for resten av 2022

– Det som er litt mørke skyer er annonsemarkedet for høsten, sier administrerende direktør, Øyvind Bladt Hagen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Drammens Tidende øker inntektene på både annonsesiden og i opplag i 2021 sammenlignet med året før. Totalt hadde avisa rundt 142 millioner kroner i inntekt, viser årsregnskapet for fjoråret.

Kostnadssiden økte også i 2021. Der er lønnskostnaden den største posten som øker. Det fører kostnadene opp til 107 millioner kroner.

Det gir et driftsresultat på ca. 35 millioner kroner, og et årsresultat på 27 millioner kroner. Det er en økning på tre millioner fra året før.

– Vi er veldig godt fornøyd med 2021. Det er et godt år med økning i både opplag og annonseinntekter. Det produseres mye god journalistikk her om dagen, sier administrerende direktør, Øyvind Bladt Hagen til Medier24.

Mørke skyer

Annonsesalget bikket i 2021 over 50 millioner kroner. Året før havnet annonseinntektene på 46,5 millioner kroner.

– Vi fikk veldig bra driv på annonseinntektene som var sterkt drevet av dagligvare og byggevare som hadde stor vekst i 2021, sier han.

Framover tror han ikke det blir like fullt så bra.

– Det som er litt mørke skyer er annonsemarkedet for høsten. Bilbransjen sliter med å levere biler. Slike ting kan være med på å påvirke annonsemarkedet, sier Bladt Hagen.

Han trekker fram de to siste årene som spesielle år med pandemi, og tror 2022 blir mer mot normalen.

– Vi ligger omtrent på samme nivå i målbildet vårt for 2022. Vi går litt ned, men det er ikke noe krise i det hele tatt. Kall det heller et normalnivå, kommenterer han.

Overskudd til Amedia

Overskuddet til Drammens Tidende går til Amedia. Det har direktøren ingen problemer med.

– Det har vi full forståelse for. Det er IT-investering, produktutvikling, analyse, salg og mye annet. Det er strukturen vi jobber etter, og vi får mye payback fra konsernet i form av produktutvikling på leserproduktet, sier han.

Avisa Oslos kraftige underskudd fra 2021 har han fått med seg.

– Jeg synes satsingen i Oslo er positiv og spennende. Så ser vi at det koster penger å etablere ny avis i alle byer. I Oslo er konkurransen mye større enn kanskje i andre byer. Jeg synes det er positivt at Amedia ønsker å satse. Det er jeg tilhenger av. Det gjør at vi blir et større konsern og får en bredere geografi, avslutter han.

Powered by Labrador CMS