Konsernsjef Anders Opdahl i Amedia og Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.
Konsernsjef Anders Opdahl i Amedia og Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.

Schibsted-splitten kan åpne for felles innlogging i bransjen: Dette svarer sjefene

Men MBL avviser pågående samtaler i regi av dem.

Publisert Sist oppdatert

Ideen om felles innlogging i mediebransjen er ikke ny. Medier24 er kjent med at det har blitt snakket om i mange år.

Utfordringen har vært å få de to største konsernene, Amedia og Schibsted, til å enes om en felles løsning, fremfor å bruke sine respektive løsninger som de har investert mye penger og ressurser i.

Schibsted tilbyr login til Polaris Media, mens Amedia tilbyr login til Aller Media. Også NRK, TV 2, DN Media Group og Mentor Medier har utviklet egne innloggingsløsninger.

Login er rett og slett «storpolitikk» innenfor den norske mediebransjen, forteller kilder.

Men selv om tanken om en felles innlogging har strandet gang på gang, kan en ny utvikling endre premissene:

Schibsted-splitten.

– Fornyet interesse

Schibsted News Media bytter i neste uke eier fra børsnoterte Schibsted til Stiftelsen Tinius, og innloggingsløsningen Schibsted Account splittes i to løsninger, en for media og en for markedplassene.

Medieforsker Tellef S. Raabe ved SNF på NHH viser til at felles innlogging mellom konkurrerende mediekonsern har vært mulig å få til utenfor Norges grenser.

– Man har nylig fått til en felles innloggingsløsning i Sveits, mens det finske forsøket strandet i fjor. I Norge har man diskutert dette i mange år, og jeg har inntrykk av at det er en fornyet interesse for å finne en løsning som reduserer friksjon for publikum, sier Raabe til Medier24.

Han trekker fram Vipps, som på få år er blitt et betalingssystem som brukes av alle. Han mener også at Schibsteds nye eierskap har betydning.

– Norges to største mediekonsern er eid av stiftelser, og disse har allerede formelle allianser med Polaris Media og Aller Media, som eier Dagbladet. Dersom Amedia og Schibsted skulle komme til enighet kan flere følge etter, tror Raabe.

Medieforsker Tellef S. Raabe sier seg enig at brukervennlighet er det viktigste argumentet for felles innlogging.

– Positive 

Siv Juvik Tveitnes er både leder for Schibsted News Media og styreleder i MBL. Medier24 har tatt kontakt angående for å høre hvordan hun ser på muligheter på felles innlogging etter splitten i Schibsted.

Hun understreker at hun uttaler seg på vegne av å være leder for Schibsted Media.

– Vi er positive til samarbeid i bransjen der det skaper verdi. Når vi nå splitter Schibsted vil vår logg-inn løsning Schibsted Account også splittes mellom Schibsted Media og Schibsted Marketplaces. Hvordan vi skal jobbe med logg-inn for Schibsted Media må vi komme tilbake til, skriver Juvik Tveitnes.

Under toppleder-debatten som arrangeres av Nordiske Mediedager uttalte konsernsjef Anders Opdahl i Amedia dette fra scenen i Grieghallen i Bergen:

– Det at Schibsted går over i mer eller mindre samme type eierstruktur som vi har i Amedia, tror jeg skaper bedre grunnlag for investering som faktisk handler om å løse samfunnsoppdraget. Jeg tror på større grad av kompatibilitet  mellom Amedia og Schibsted i forhold til å kunne utforske potensielle samarbeid og andre ting.

Medier24 har tatt kontakt med Opdahl i anledning denne saken for å høre hva han tenker om felles innlogging.

– Å redusere friksjonen for å få tilgang til journalistikk er noe alle publisistisk orienterte mediehus bør være ekstremt opptatt av. På samme måte som vi må fokusere på friksjonen i brukergrensesnittet, som er formidabel i absolutt alle norske aviser og medier. Mediekonkurransen både nå og fremover handler om innhold, skriver Opdahl til Medier24.

Schibsted-sjef Siv Juvik Tveitnes og Amedia-sjef Anders Opdahl.
Schibsted-sjef Siv Juvik Tveitnes og Amedia-sjef Anders Opdahl, her under toppleder i Bergen.

Har vært utredninger

I Mediebedriftenes Landsforening (MBL) har felles innlogging vært et tema tidligere. Men fagsjef Digital Utvikling Geir E. Engen i MBL sier at det ikke er tema nå.

– Det er ikke noen felles initiativ for ett felles innlogging-system på det nåværende tidspunkt, i hvert fall ikke i regi av oss. Det har vært utredninger og diskusjoner som vi hadde for noen år siden, men vi er ikke der i dag, sier Engen til Medier24 og understreker at medlemmene opplyser at innlogging og brukervennlighet er et viktig tema. 

Medieforsker Raabe sier seg enig at brukervennlighet er det viktigste argumentet for felles innlogging. Han legger til at det ikke nødvendigvis påvirker datafangsten til hvert enkelt konsern.

– GDPR setter flere begrensninger på hvordan data kan samles og brukes på tvers av konsernstrukturer. Om man skal få til en felles innloggingsløsning er selvsagt MBL en viktig part. 

Raabe mener diskusjonene også bør involvere NRK. 

– Da finnene forsøkte å etablere et felles system gikk kringkasteren Yle sammen med det kommersielle konsernet Alma Media, men det virker som om det forsøket feilet fordi de ikke fikk med seg den største aktøren, Sanoma Media.

Raabe mener at utfordringene står i kø for en felles innloggingsløsning, men at det kan være et fremtidsrettet initiativ.

– Vi vet at norske medier ikke kan stole på at internasjonale selskap som Facebook sikrer distribusjon. Dersom man skal tenke høyt rundt hvordan fremtidens nettaviser ser ut, kan mer felles infrastruktur for norsk innhold være et interessant sted å starte.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS