Francis Lundh.

MENINGER:

På medieteknologi bokser vi ikke - vi samarbeider

«Jeg tror ingen toppledere i mediebransjen lenger tenker alvorlig på at vi konkurrerer med hverandre på de mest grunnleggende tekniske løsningene», skriver Francis Lundh.

Publisert Sist oppdatert

Erik Watland sier han er betenkt over at lille Mentor Medier skal bokse mot de store konsernene på abonnementsteknologi, og nevner vårt nye selskap Unite. I en boksematch hadde vi nok slitt, men vi bokser ikke mot noe konsern, vi samarbeider.

Bemerkningene til Watland kommer i en artikkel om Dagsavisens utfordringer og lederskifte.

Unite er et datterselskap av vår felles eier Mentor Medier dannet i fjor sommer, og er en konsolidering av tekniske fagmiljøer internt. Vi leverer stadig mer teknologi til konsernets egne aviser, og også til en lang rekke eksterne.

Watlands syn på dette er derimot nyttig i den forstand at det kan bidra til en større debatt og forståelse om medieteknologi, og jeg våger meg utpå med denne påstanden:

Jeg tror ingen toppledere i mediebransjen lenger tenker alvorlig på at vi konkurrerer med hverandre på de mest grunnleggende tekniske løsningene. Vi konkurrerer selvsagt på innhold - men mye basisteknologi bør vi samles om.

Felles innlogging

Navnet vårt Unite kommer nettopp fordi vi ser behov for å samles - det samme signalet ser vi at også kommer fra en rekke andre av de aller største aktørene.

Felles innlogging er særlig nevnt, et tema jeg diskuterte på MBLs markedsdag før jul. Vi har potensielt allerede mye av teknologien som kreves hos oss.

Vi låser dessverre ofte debatten rundt eksisterende løsninger, men teknologien knyttet til dette er ikke nødvendigvis avhengig av om vil bruke konsern A eller konsern Bs gamle løsning. Eksempelvis eier ingen av oss Vipps heller, men vi bruker dem nå svært effektivt som innloggingspartner mot våre systemer i Unite.

Poenget mer enn å enes om en felles innloggingsteknologi, er at vi først enes om hvilket problem dette skal løse for oss i fellesskap.

Jeg tror mye av diskusjonen preges av ulik tolkning av hva de tekniske konseptene vi snakker om egentlig er. Vi kan nok alle bli flinkere til å finne et felles språk, og jeg vil særlig berømme MBL som er en stadig pådriver for samarbeid.

Medietech-selskapene begynner å bli store

Det er også viktig å påpeke at Unite ikke i det hele tatt er små på vårt område. Selv om konsernet vi bor i er lite sammenlignet med Schibsted og Amedia, så heter selskapene vi konkurrerer mot helt andre ting.

Når vi har slått sammen både teknologi og utviklingsmiljøer i Mediaconnect og Mentor Medier er vi 22 dedikerte, høyt kvalifiserte utviklere og designere med bakgrunn fra store mediehus og konsern, som nå lager teknologi knyttet til abonnement. Vi har mange titalls små og store kunder i Norge og Sverige, i tillegg til våre egne aviser.

2 milliarder mediekroner går gjennom våre systemer årlig, og vi har en relativt lik størrelse som våre samarbeidspartnere og nære venner i bransjen Labrador og Roxen, som både store og små mediehus og konsern bruker.

De lager en helt annen teknologi enn oss, men sammen danner vi et ekstremt sterkt medieteknologimiljø som utfyller hverandre, og som betjener kunder i hele Skandinavia.

Så spørsmålet kan like så godt bli: Hvorfor vil noen i vår bransje i det hele tatt bokse mot hverandre på helt grunnleggende teknologi, når vi kan lage ledende og langt mer kostnadseffektive løsninger i solide, skandinaviske medietech-selskaper fremfor at vi gjør mye overlappende arbeid på hver vår tue?

Det er essensielt at norske mediehus og konsern har egne utviklingsmiljøer, men jeg tror ikke man får mest mulig ut av dem om de i isolasjon prøver å lage hvert sitt tekniske grunnfjell.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS