Ansvarlig redaktør Erik Waatland i Medier24.

KOMMENTAR:

Hva var det Dagsavisen trengte nå? Ny leder eller ny eier?

«Andreas Heen Haaland-Carlsen er ferdig som sjefredaktør i Dagsavisen etter ca. ett år. Det egentlige spørsmålet er om endringen vil gjøre noen forskjell for en avis i krise», skriver Erik Waatland.

Publisert Sist oppdatert

Etter ca. ett år som publisher er Andreas Heen Haaland-Carlsen ute av Dagsavisen. Flere kilder tett på prosessen beskriver avgangen som udramatisk, men nødvendig. Styreleder Per Magne Tveiten skal ha tatt beslutningen, og det skal ha vært enighet mellom partene om behovet for å gjøre endringer, opplyser kilder tett på prosessen.

Sjefredaktøren skal ha vært godt likt, men det festet seg en oppfatning om at han ikke klarte å få organisasjonen med seg på de strategiske grepene som er nødvendige for å få Dagsavisen tilbake på beina, sier kilder.

– Det manglet entusiasme som kunne omsette strategi til handling, sier én tett på prosessen.

Dagsavisen har hatt noen tunge år. Utgavemodellen med lokale aviser som Rogalands Avis og Demokraten fungerte lenge, men kollapset til slutt. Nå er det abonnementsmodellen som gjelder, med større fokus på digitale lesere. Kildene jeg har snakket med er enige om at strategien ligger fast – Dagsavisen skal være en abonnementsavis, satse mer digitalt og bli tydeligere som produkt.

Likevel er det ingen hemmelighet at avisa har en lang vei å gå. 2024 har vært et krevende år. Printabonnementene har falt, annonseinntektene har gått kraftig ned, og avisa har slitt med algoritmene på nett etter at de begynte å lukke mer av innholdet. Det har vært nødvendig, men konsekvensene merkes.

Opplags- og annonseutviklingen er dramatisk. Tar du en titt på forsidetrafikken til Dagsavisen, var de mindre enn Firdaposten på mobil i forrige uke. Det sier litt.

Mobil forsidetrafikk Dagsavisen vs andre medier uke 44-52 i 2024.

Styrelederen peker på at strategien er riktig, og at det er gjort store grep for å rydde opp i hva Dagsavisen skal være. Internt oppleves det som om merkevareprosessen har tydeliggjort hva produktet er, og hvem avisa er til for. Men foreløpig har ikke dette satt seg i markedet. 

En kilde med innsikt i prosessen sier det slik:– Avisa må ta en tydeligere plass i mediebildet. Den må bli tøffere politisk og generelt ta mer plass.

Men vil endringene i ledelsen endre på det grunnleggende problemet?

Mentor Medier, som eier Dagsavisen, mener at grepene de tar – som etableringen av Unite, et selskap for abonnementsteknologi – vil gi stordriftsfordeler og styrke konsernets økonomi. Men spørsmålet er om dette hjelper Dagsavisen. Flere peker på at eierskapet er en del av utfordringen. Er det mulig for en så liten aktør som Mentor å bokse i en liga med Amedia, Schibsted og Polaris Media på teknologi? Jeg er betenkt.

Dagsavisen har gått fra å være en fri avis med en tydelig stemme til å bli en melkeku for konsernet, sier flere kilder. Midlene fra avisa ser ut til å brukes på teknologiutvikling og administrasjon, mens redaksjonen må stramme inn og kutte for å få ting til å gå rundt.

Med en lederduo bestående av Nina Kordahl som administrerende direktør og Lars West Johnsen som sjefredaktør, håper styret å få på plass en mer samlet organisasjon. Det skal visstnok ikke være en plan å gå ut i markedet for å lete etter ny ledelse nå, skjønner vi. 

Begge har lang erfaring med avisa og kjenner produktet godt. Men uten nødvendige ressurser vil Dagsavisen fortsatt slite med å finne sin plass.

For en stund siden spurte jeg om vi egentlig trenger Dagsavisen. Svaret har ikke blitt klarere. Strategien kan være riktig, men den manglende entusiasmen rundt prosjektet tyder på at det er noe mer fundamentalt som må endres. Dagsavisen trenger ikke bare en ny leder. Den trenger et nytt eierskap, en tydeligere misjon og ressurser som matcher ambisjonene, sier flere i og rundt selskapet til meg.

Hvis ikke, er faren stor for at denne 140-åringen blir redusert til en fotnote i norsk pressehistorie – en avis som hadde potensial, men aldri klarte å leve opp til det.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS