Styreleder i NHST Media Group, Anette S. Olsen (til høyre) og ny konsernsjef Trond Sundnes

Den tidligere gravejournalisten blir ny konsernsjef for DN-eieren. Slik skal han utvikle NHST videre

– Jeg går til denne jobben for å styrke mediedivisjonene i NHST og sikre veksten, sier Trond Sundnes.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag formiddag ble det kjent at Trond Sundnes (46) rykker opp hos Dagens Næringsliv-eier NHST, og blir ny konsernsjef.

Sundnes kommer fra jobben som konserndirektør for NHST Global Publications, og har jobbet i konsernet i ulike roller siden 2007.

Han legger ikke skjul på sin begeistring for den nye oppgaven.

– Jeg har jobbet i ulike roller i NHST siden 2007, og kjenner alle deler av medievirksomheten. Dette er noe jeg gleder meg veldig til, sier han til Medier24.

– Jeg går til dette med masse respekt for jobben som venter. Jeg gleder meg til å få jobbe med alle publikasjonene i NHST, og sikre at vi kan styrke journalistikken og merkevarene våre. Jeg kommer jo selv fra journalistikken, legger Sundnes til.

Vil utvikle mer samarbeid

Det var i november i fjor at daværende konsernsjef Hege Yli Melhus Ask annonserte at hun ga seg etter to år i jobben. Dermed har konsernet stått uten sjef i nesten fem måneder.

– Det har vært en grundig intern prosess, med ekstern støtte. Det er nok den grundigste ansettelsesprosessen jeg har vært borti, forteller Sundnes med et smil.

At han er en «in house»-rekruttering med betydelig og allsidig erfaring fra konsernet ser han på som en åpenbar fordel.

– Jeg kjenner jo veldig mange av kollegaene mine godt allerede. Jeg skal likevel bruke tiden godt fremover nå, og bli kjent med alle sammen. Spesielt Dagens Næringsliv, som jeg ikke har jobbet så mye med de siste årene, sier Sundnes.

Han går inn som styreleder i DN, og skal etter eget utsagt jobbe for å videreutvikle samarbeid og synergier innad i konsernet.

– Det har vært jobbet veldig bra i konsernet de siste årene. Spesielt når det gjelder samarbeid og utvikling på tvers av virksomhetene. Det ser jeg frem til å utvikle videre, sier Sundnes.

Trond Sundnes innrømmer at han savner gravejournalistikken.

– For min del blir det spesielt viktig å styrke et allerede sterkt mediekonsernet. Det blir viktig å utvikle medarbeidere og utvikle karrieremulighetene på tvers, både i Norge og internasjonalt, forteller han.

Sundnes påpeker også:

– Vi må også sørge for å rekruttere og holde på de beste medarbeiderne våre - innen alle områdene som vi dekker. Selv har jeg fått mange muligheter i NHST, siden jeg først begynte som frilansjournalist, før jeg tok hoppet fra journalistikken og inn i forretningsutvikling.

På spørsmål om hvilke konkrete grep den nye NHST-sjefen vil gjøre, er Sundnes litt sparsommelig med informasjonen.

– Nå har jeg akkurat begynt i den nye jobben. Vi får heller snakkes litt nærmere om det seinere, sier han med et smil.

Optimist tross blodrøde reklametall

NHST har vært gjennom en betydelig økonomisk omveltning de siste par årene, med både kostnadskutt og blodrøde reklametall og koronasmell i fjor.

I fjerde kvartal i 2020 var reklamefallet på hele 66 millioner sammenlignet med i 2019. Samtidig opplevde konsernet en positiv utvikling på driftsresultatet.

Daværende konsernsjef Hege Yli Melhus Ask var optimist med tanke på fremtiden - noe også Sundnes er.

– Vi har vært gjennom en ganske kraftig resultatforbedring de siste årene, og abonnement-utviklingen er god. Lønnsomhet er følgelig viktig, og gir oss muligheten til å vokse videre, sier han.

– Jeg har veldig troen på fremtiden. Jeg går til denne jobben både for å styrke mediedivisjonene i NHST og sikre veksten. Nå skal jeg bruke tid på å se på hva vi skal gjøre fremover for å skape ytterligere vekst, sier Sundnes.

Seinere denne uken går SKUP-konferansen av stabelen. Sundnes har selv vunnet SKUP-pris både i 2001 og 2010, og brenner for gravejournalistikken.

Han innrømmer at han savner journalistikken.

– Jeg er litt misunnelig på gravejournalistene i DN, når de slipper sine saker. Det er en følelse som ikke kan måle seg med så mye annet, sier han med et smil.

Sundnes må likevel «nøye seg med» å legge til rette for mer SKUP-jubel i konsernet i fremtiden.

– Det er en klar ambisjon for NHST å kapre flere SKUP-priser. Det har det også alltid vært, sier han.

– SKUP er et fantastisk prosjekt som bygger på samarbeid. Jeg har ikke fått lest alle rapportene i år, men det gleder jeg meg veldig til å gjøre, sier Sundnes.

Powered by Labrador CMS