Sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve.

Inntektsøkning for NHST: Utviklingen har snudd

Dagens Næringsliv tjener godt på nye satsninger i korona-året, og mener markedet er på vei tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

NHST, som eier en rekke medier i og utenfor Norge, leverte tirsdag kvartalsrapporten for fjerde kvartal i 2020. Tallene viser at selskapet fremdeles ikke er ute av korona-smellen, men at det er noen lyspunkter.

Konsernets driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) eksklusive engangsposter ble 25,4 millioner kroner mot 26,9 millioner kroner i fjerde kvartal 2019. For 2020 som helhet endte konsernets EBITDA på 74,0 millioner kroner, en bedring fra 71,4 millioner kroner i 2019.

Markedet kommer tilbake

For de norske publikasjonene, hvor Dagens Næringsliv er den største, endte EBITDA på 15 millioner kroner, en oppgang fra 2,6 millioner samme kvartal i 2019.

For 2020 er samlet EBITDA 42,5 millioner mot 28,7 millioner i 2019.

– Utviklingen har snudd i løpet av 2020, forteller sjefsredaktør i DN, Amund Djuve til Medier24.

– Det var en voldsomt tøff periode etter 12 mars i fjor. Men hvis man ser på 2020 totalt, har det vært et veldig bra år.

Til tross for at driftsinntektene for NHSTs største norske publikasjon gikk kraftig ned, fra 173,7 millioner kroner i q4 2019, til 142 millioner i 2020, har annonseinntektene gått opp fra forrige kvartal.

– Vi ser at markedet kommer mer tilbake igjen i siste kvartal. Januar og februar var gode måneder, men det var de månedene i mellom som var harde. Og siden våre annonsører er for det meste B2B, var det utslagsgivende. Men det kommer så til de grader tilbake nå, vi ser at næringslivet har vent seg til å operere i denne nye situasjonen, sier han og legger til at de nå har større inntekter på digitale annonser enn på papir.

Stor økning i digitale brukere

Djuve forteller at avisen også opplever vekst i digitale lesere.

– 2020 var et gjennombruddsår, der vi for første gang hadde flere digitale abonnementer enn på papir, og vi har hatt en vekst i rene digitale abonnementer på 25 prosent. Det har kompensert for fall i papirabonnenter, sier Djuve.

Han legger til at en prioritering på antall saker og god journalistikk har vært avgjørende.

– I de 20 årene jeg har vært her, har jeg ikke sett en så lang og jevn periode med god journalistikk som det vi har hatt i høst. Og det er fordi vi har klart å prioritere sakene på en annen måte. Vi kunne tidligere ha over 100 saker på nett i løpet av en dag. Nå har vi dager hvor vi er ned mot ti, forteller han og legger til:

– Likevel ser vi at de ti sakene leses bedre.

I kvartalsrapporten skriver NHST at nye digitale satsningsområder som aksjespillet Fantasyfond, har ført til økte digitale inntekter og økt brukerinteresse. Det merkes også i DN, forteller Djuve.

– Vi ser at satsninger på bakgrunn av lesernes interesser gir høye konverteringer. Det siste året har vi jobbet mye med å definere målgruppene våre, og se hva de ønsker. Vi har lagt ned flere seksjoner, og gjort noen tøffe valg der. Men vi ser også at det gir økt engasjement, i tillegg til økte annonseinntekter på de nye seksjonene, sier han.

Powered by Labrador CMS