Den viser at 66 millioner kroner i reklameinntekter har forsvunnet fra konsernet i år sammenlignet med tall fra 2019.
Konsernsjef Hege Yli Melhus Ask forteller at NHST allerede hadde startet med å planlegge for scenarioer av ulik alvorlighetsgrad, da Norge koronastengte i mars.
– Vi har iverksatt kostnadstiltak tilpasset situasjonen, slik at vi hele tiden har ligget i forkant for å håndtere den store usikkerheten rundt markedseffektene av utviklingen av Covid-19, sier hun til Medier24.
Melhus Ask er fornøyd med hvordan konsernet har taklet krisen.
– Selv om topplinjen nå er betydelig preget av pandemien, og det er usikkerhet i markedet, har vi klart å redusere kostnadene og håndtert situasjonen godt, sier hun.
Samtidig legger hun likevel til:
– Det er helt klart en krevende situasjon for alle mediebedrifter. Tiltakene myndighetene har iverksatt treffer ikke bransjen slik vi håpet de ville.
Økt optimisme foran siste kvartal
Gjennom krisen har annonseringen fra blant annet konsulent- og IT-bransjen tidvis stoppet opp. Det har kostet DN, peker Melhus Ask på.
Likevel mener hun utgangen av tredje kvartal gir grunn til optimisme.– Vi så bedring i slutten av tredje kvartal, der konsulent- og IT-bransjen begynte å annonsere mer igjen hos oss. Vi så også det samme for reklame av biler, klokker og andre premiumprodukter som markedsføres mot privatpersoner – det vi kaller premium B2C, som er viktig for blant annet D2, sier hun.Og legger til:
– Vi tror trenden vil holde seg inn i fjerde kvartal, og er mer optimistiske foran fjerde kvartal enn vi var foran tredje, selv om markedet fremdeles er utfordrende på grunn av koronakrisen.
Konsernsjefen understreker samtidig at konsernets driftsresultat før samtlige avskrivninger (EBITDA) er marginalt bedre enn i fjor, som følge av kostnadskutt.
– Veldig imponert over journalistikken
Melhus Ask roser det redaksjonelle arbeidet som er blitt gjort i konsernet.
– I det lange løp kan man ikke komme seg ut av dette kun ved å kutte kostnader. Vi må videreutvikle produktene vi tilbyr. Jeg er veldig imponert over den svært gode journalistikken som er laget i koronaperioden, særlig viktige gravesaker. Det skaper leserlojalitet, sier hun.
Melhus Ask er også fornøyd med de mange nye produktene som Dagens Næringsliv har lansert den siste tiden, og trekker frem flere eksempler:
– DN har hatt mange viktige produktlanseringer. De har blant annet lansert DN Ledelse, som brukerne tydelig har ønsket seg. I tillegg har aksjespillet «Fantasyfond», som nylig er lansert, hatt stor suksess og allerede fått mer enn 16 500 spillere. Det er betydelig over målet DN satt. I tillegg er omtrent halvparten av de som spiller under 34 år, så vi har truffet målgruppene vi ønsket, sier hun.
Hun trekker også frem avisens vin-podkastsatsing, lanseringen av en nyhetsapp og deres digitale Arendalsuke, DN Studio.
– Er det aktuelt for dere å øke prisen på Dagens Næringsliv?
– Vi skal til enhver tid følge med på hvordan produktene våre skal prises. Det vi gjør med nylanseringene, er at vi finner nye inntektskilder som over tid kan bli mer betydelige enn de er i dag, svarer Melhus Ask.
– Det andre vi gjør er å sikre at det eksklusive tilbudet vårt til abonnentene er så godt at de forblir abonnenter. Det er betydelig dyrere å skaffe en ny abonnent enn å beholde en eksisterende, men vi sier ja takk til begge deler, legger hun til.