Marianne Johansen er ny nyhetsredaktør i Dagens Næringsliv.

Fikk ny NRK-jobb i januar. Nå blir hun DN-redaktør: – Timingen kunne vært bedre

Marianne Johansen begynte året i ny redaktørstilling i NRK, men da stillingen som nyhetsredaktør i Dagens Næringsliv ble tilgjengelig måtte hun følge magefølelsen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter å ha vært hos NRK i nærmere fem år gjør Marianne Johansen comeback hos Dagens Næringsliv som nyhetsredaktør.

– For meg er denne jobben som nyhetsredaktør litt i særklasse. DN har gravejournalistikken som er mest prisbelønnet, og leverer nyheter om økonomi og samfunn som står i en særstilling, sier Johansen til Medier24.

Hun kommer fra stillingen som redaktør for dokumentar og samfunn i NRK - en stilling hun tiltrådte fra nyttår av i år.

– Timingen kunne vært bedre. Det er også en fantastisk jobb og en veldig fin avdeling med folk som leverer strålende kvalitetsjournalistikk. Men jeg vet ikke når stillingen som nyhetsredaktør i DN blir ledig igjen. Det var nå jeg hadde muligheten. Da måtte jeg kjenne på magefølelsen, sier hun, og fortsetter:

– Å være redaktør for en nyhetsredaksjon med så skarpe og hardtslående journalister som dette, og å være så tett på journalistikken som jeg får lov til her framstår som veldig fristende.

Vil sette dagsorden

I forrige uke kommenterte avisas nye sjefredaktør, Janne Johannessen, at leserne og ansatte skal merke at det er en ny sheriff i byen.

Men hva blir Johansen?

– Det har vi ikke pratet om, sier hun og ler før hun får stablet på plass et svar:

– Jeg skal hjelpe Janne med å bli den nye sheriffen i byen.

– I hvert fall en veldig viktig våpendrager, skyter Johannessen inn fra sidelinja.

Hvordan hun skal gjøre det er hun mer klar på:

– Jeg skal jobbe for at Dagens Næringsliv enda oftere setter dagsorden, og at journalistikken vi leverer når ut til enda flere. Jeg håper at leserne vil merke det, sier Johansen.

Har ambisjoner

Hvor mange SKUP-priser nyhetsredaksjonen skal dra med seg hjem neste år ønsker hun ikke å tallfeste, men legger ikke skjul på at hun har ambisjoner.

– Det er viktig for DN å fortsatt levere helt i toppklasse på undersøkende journalistikk. Det er det ikke noe tvil om, sier hun, og er samtidig klar på at det er hard konkurranse.

– Det er mange sterke konkurrenter innenfor økonomi- og næringslivsjournalistikk som vokser. Det er skjerpende for DN, men jeg tror det skal mye til for å ta oss igjen, slår hun fast.

I pressemeldingen som ble sendt ut mandag siteres Johansen på at det er en kremjobb.

– Jeg tror det er en krevende jobb, men også en kremjobb i den forstand at det er å jobbe med den aller beste nyhetsjournalistikken. Jeg kan ikke tenke meg noe mer spennende enn det, kommenterer hun.

Ansatt fordi hun er best

På en drøy uke har flere kvinner blitt ansatt eller tiltrådt lederstillinger i Medie-Norge.

Sjefredaktør Johannessen understreker at Johansen ikke er ansatt fordi hun er kvinne.

– Jeg har ansatt Marianne fordi hun er den aller beste. Til tross for at hun er kvinne, sier hun spøkefullt, med henvisning til at det er fire kvinner og to menn i DNs redaktørkollegium.

– Jeg tror den kvinnebølgen man ser i toppen av mediebransjen er et resultat av langsiktig, systematisk arbeid som mange store mediebedrifter har hatt for å få opp kvinnelige talenter. Samtidig tror jeg det er litt tilfeldig at mange jobber i det siste har gått til kvinner. Det er fortsatt mange dyktige menn der ute.

Powered by Labrador CMS