Sjefredaktør og administrerende direktør Janne Johannessen i Dagens Næringsliv.Kent Olsen
– Dagens Næringslivs lesere og ansatte skal merke atdet er en ny sheriff i byen
Sjefredaktør Janne Johannessen har salet opp til kamp mot «umoderne» konkurrenter - og har lagt en hemmelig plan for å vinne duellene mot E24 og Finansavisen: – Det skal smelle.
I fjor ble det kjent at Amund Djuve ga seg som sjefredaktør i Dagens Næringsliv etter 22 år i stolen.
Nesten like lenge har den splitter nye sjefredaktøren og administrerende direktøren Janne Johannessen jobbet i mediehuset.
Medier24 møter henne på dag to i jobben - og hun er ikke redd for å melde:
– Mitt store prosjekt er å øke den dagsordensettende kraften i DN. Det skal smelle, smiler hun.
Skal gjøre konkurrentene misunnelige
For noen år siden var de nærmest alene om avsløringer og undersøkende journalistikk i næringslivs- og finansmediene. Nå er det daglig konkurranse om svære prosjekter. Det skremmer ikke Johannessen på noe vis.
– Når konkurrentene egler seg innpå oss, så må vi være enda mer skjerpet. Vi skal levere enda bedre journalistikk som gjør de misunnelige.
Den nye sjefredaktøren er trygg på at Dagens Næringsliv leder an blant konkurrentene i å sette dagsorden, men hun har på ingen måte tenkt å sitte og se på at de spiser seg inn i markedsandelene deres. DN skal fortsatt være best, men også først.
Og nøkkelen ligger i mer kvalitet.
– Vi har kuttet mye ned på antall saker. Det er jo den råeste og avslørende journalistikken vår som konverterer best og hanker inn flest nye lesere.
– Blir du populær i markedsavdelinga når du sier dere skal satse på kvalitet fremfor volum - som igjen går på bekostning av sidevisninger?
– Ja. De elsker å høre det. Kvalitet gir dessuten sidevisninger, og vi skal aldri glippe på breaking-journalistikken, lover hun.
Hemmelig prosjekt
Johannessen skal i den nye rollen måles på en rekke punkter - og prosjektet kaller hun nå «Suksesshistorien Dagens Næringsliv».
Hun høres allerede ut som en medietrent toppleder med fraser som «hårete vekstambisjoner» og «skalering», men skyter samtidig inn raskt at hun ikke har tenkt å tallfeste eller avsløre detaljene.
Men hun er i alle fall åpen om at de ikke bare snart runder 100.000 abonnenter, men har langt høyere mål enn det. Som sjefredaktør skal hun også måles på hvordan de slår konkurrentene på en rekke områder.
Som å nå ut bredere. I noen år har DN satser på å treffe flere kvinner, unge og folk utenfor finanskjernen. Her er det nemlig mulig å vokse for en avis som erkjenner at de er altfor mannsdominerte.
– Finansjournalistikken er tradisjonelt ganske macho, sier hun og fortsetter:
– Det er lønnsomt å satse på damer. Vi har vært for dårlig på det når vi dekker et ellers mannsdominert næringsliv. Det ligger et stort vekstpotensiale i å nå særlig unge og kvinner. Derfor har vi identifisert et stort vekstpotensiale med mangfold og nye målgrupper.
– Hvis vi kan fremstå som mer moderne og mer opptatt av mangfold enn konkurrenten, så tenker jeg at det er fint.
– De har fått en del pepper for dette de siste årene. Vil du kalle de gammeldagse?
– Jeg synes at Finansavisen har fått til mye bra i moderne retning etter de altfor sent oppdaga at internett eksisterer. De har utfordret oss digitalt den siste tiden, men når det gjelder kvinner i journalistikken, så er de litt bakpå, mener hun.
Nyhetsjeger fra helvete som elsker brennbar journalistikk
– Vi har hørt litt rundt med dine ansatte og du beskrives som en «nyhetsjeger fra helvete». Kjenner du deg igjen i det?
– Ja, jeg er veldig glad om det er det som sies om meg. Jeg er veldig opptatt av nyheter og elsker å diskutere og ligge tett på nyhetsbildet.
– Er du forberedt på å krangle i bransjepressen og Dagsnytt 18?
– Det er en del av jobben, ja. Det er klart at når vi nå skal levere mer av den type brennbar journalistikk, så er dette noe man må belage seg på fremover.
– Du blir en sjefredaktør som er klar til krangling og kamp?
– Det er ikke det som er motivasjonen, men å lage journalistikk som blir lagt merke til og som avslører noe viktig. Så må man tørre å stå i noen kamper og stormer for å forsvare den journalistikken. Det er jeg fullstendig klar over.
Og Johannessen er ingen «førstereisgutt». Hun har opplevd det meste i sine 20 år i finanspressen.
– Det er jo mer normalen nå med motstand fra kommunikasjonsrådgivere, advokater, trusler om PFU eller reelle PFU-klager osv. Og i noen få tilfeller har vi opplevd at enkeltjournalister har fått trusler, også drapstrusler.
– Hvordan er du som sjef når slike ting skjer? Dukker du unna eller står du i stormen?
– Det er bare én ting som gjelder - og det er å passe på folkene våre og vurdere om det er nødvendig med sikkerhetstiltak. Det er ingen journalister som skal måtte tåle å bli truet på den måten.
– Blir du noen ganger utmattet av motstanden?
– Nei, det er kjennetegnet i hele DN - at vi får energi av å jobbe med de mest krevende sakene. Alle her får masse energi av å levere på samfunnsoppdraget, men det er samtidig slitsomt å måtte stå i krevende løp. Ikke minst for reporterne som jobber måneder og år med enkelte avsløringer. Samtidig er det også det mest meningsfulle man kan gjøre som journalist.
– Ny sheriff i byen
– Under Amund Djuve har DN satt mye dagsorden, fått drøssevis med SKUP-priser og liknende. Hvordan blir DN annerledes under deg?
– Det viktigste for meg er å ta arven videre, men vi skal jo modernisere og forbedre. På én måte er jeg en kontinuitetsbærer, men det kommer endringer her også. Jeg har en ambisjon om at leserne og ansatte skal merke at det er en ny sheriff i byen.
Johannessen har både rollen som sjefredaktør og som administrerende direktør.
Og det i et mediehus som har tapt noe mindre enn 1/3 av inntektene siden 2013. For i den perioden har nær 200 millioner forsvunnet fra topplinja - og det i et NHST-konsern som har tapt nær 130 millioner kroner de siste tre årene.
Som administrerende direktør har hun derfor ansvar for lønnsomheten i selskapet. Men konsernet har tatt flere og flere av funksjonene de siste årene - som kommersielle løsninger, produkt, strategi og utvikling.
– DN har fortsatt god lønnsomhet, sier hun - og peker også på at NHST har langsiktige eiere i Olsen-familien og Erik Must.
– Anette Olsen (styreleder i NHST og arving av reder Fred Olsen red.anm) var her mandag og snakket om ytringsfrihet og den frie journalistikken. Det å ha eiere som er lidenskapelig dedikert til samfunnsoppdraget - og skjønner sin rolle opp mot oss - er en stor fordel for DN.
– Men topplinja har blødd?
– DN har god økonomi og jeg er ikke bekymret for det. Vi skal drive lønnsomt og ikke blø økonomisk, slik noen av våre konkurrenter har gjort for å vokse. Men det er klart at vi også må gjennomføre tøffe prioriteringer - som blir en av mine viktigste oppgaver.
– Hva betyr det? Personalmessige endringer, omstillinger eller nedbemanninger?
– Jeg vil jo gjøre alt i min makt for at det ikke blir nedbemanninger mens jeg er sjef her. Jeg har selv opplevd noen slike runder her i min tid og det er ingenting som er mer meningsløst enn å betale flinke folk for at de ikke skal jobbe i Dagens Næringsliv. Da gjelder det å ha sunn økonomi, så vi er rustet for dårlige tider, sier hun og peker på at de tøffe prioriteringene skal gjøres ved at man putter penger på de rette tingene.
Drit redde næringslivstopper
En vesentlig del av inntektene i norske medier er fortsatt knyttet til printproduktet - der snittalderen blant norske avislesere øker og øker.
Ifølge en analyse fra Medietilsynet er 25% av papirinntektene borte fra 2016-2020 - og NHST har vært tydelig i sin siste kvartalsrapport (Q122) at de opplever økt kostnadspress på blant annet print og distribusjon som en følge av økt inflasjon.
Johannessen vil ikke gå innpå hvor mye av inntektene i DN som er knyttet til papir, men:
– Papirproduktene våre er fortsatt lønnsomme og vi vet at de er viktige for abonnentene og særlig i helgene. Jeg tenker også at det å ha papirforsiden er ekstremt viktig i det dagsordensettende oppdraget. Det at norske næringslivstopper med svin på skogen er drit redde for å bli smurt utover papirforsiden i Dagens Næringsliv, det er så lenge vi har papiravisa en stor fordel for oss
– Lukker dere det ene øyet?
– Vi står i en spagat, men alt vi gjør er digitalt først. Andelene av inntektene våre er stadig større digitalt, så dette er noe vi diskuterer og jobber med hele tiden. Men jeg er ganske sikker på at så lenge jeg er sjefredaktør, så kommer vi til å ha papirprodukter. Så kommer nok ikke jeg til å sitte i 22 år, ler hun og viser til at den forrige sjefredaktøren satt godt.
– Men hvis vi spoler to år fram tid - hva ønsker du å ha oppnådd?
– Da skal alle de flinkeste folka jobbe i Dagens Næringsliv, vi skal ha styrket posisjonen vår som den mest dagsordensettende og SKUP-vinnende redaksjonen i Norge, vi skal ha mange flere lesere og abonnenter - og vi skal tjene enda mer penger, gliser hun.
For ordens skyld: Styreleder Trond Sundnes i Dagens Næringsliv har tidligere vært styreleder i Medier24.