Pressefotograf Per Ståle Bugjerde har tatt bilder for aviser siden slutten av 1970-tallet. 34 år har blitt tilbragt hos hans nåværende arbeidsgiver Dagens Næringsliv, men han har også jobbet for aviser som Nationen, Ullern Avis og Akersposten.
Nå blir den erfarne pressemannen pensjonist. Når han blir bedt om å peke på en spesiell episode fra sin lange karriere, forteller Bugjerde om et møte med en fredsprisvinner.
– Nå sitter jeg i stuen og ser på det store portrettet jeg tok av Nelson Mandela, som henger på veggen, sier Bugjerde til Medier24.
Og fortsetter:
– Vi i DN fikk en eksklusiv intervjuavtale med ham dagen før han fikk Nobels fredspris, og det var et fantastisk møte. Når man gikk inn i rommet, kjente man at det var noe spesielt der.
– Hva føler du har endret seg mest med yrket som fotojournalist, i løpet av den lange tiden du har vært i bransjen?
– Tidligere hadde du man mye mer tid til disposisjon. Nå føler jeg at alt går mye raskere, selv om vi i DN har hatt fantastiske muligheter til graving og lange prosjekter. Jeg føler nyhetsjournalistikken har forandret seg mest, sier Bugjerde.
– Det har vært fantastiske år
I løpet av sin lange karriere, har Bugjerde fotografert på mange forskjellige steder i verden.
Han ser tilbake på de mange årene med svært positivt fortegn.
– Det har vært fantastiske år. Jeg har jobbet mye utenriks, og noen ganger hatt 150-160 reisedøgn i året, og vært veldig mye i østblokklandene, men også i Asia og Kina.
– Jeg har fått være rundt forbi i land som stort sett ikke var så godt utviklet på den tiden, sier Bugjerde.
– Hva kommer du til å savne mest med livet som yrkesaktiv pressefotograf?
– Jeg kommer til å savne de fantastiske kollegene mine i Dagens Næringsliv, både fotografene og journalistene. Jeg har også jobbet mye med politikk på Stortinget, og vil savne den typen jobbing, nyhetstrykket og å føle på at ting skjer.
Bugjerde understreker samtidig at han vil fortsette å fotografere mye, selv om han nå blir pensjonist.
– Budsjettene blir strammere
– Hvilke egenskaper mener du at en god fotojournalist bare er nødt til å besitte?
– Man må være nysgjerrig og samfunnsbevisst. Og så må man vite hvordan man tilnærmer seg forskjellige intervjuobjekter, alt fra kjendiser til vanlige folk. Man må lære seg hvordan man kommer nær folk, sier Bugjerde.
Han forteller også villig om hvilke metoder han selv benytter seg av for å komme tett på intervjuobjekter.
– Jeg tror jeg er flinkt til å snakke og kommunisere med folk.
– Hva ønsker du å se mer av i fotojournalistikken i årene fremover?
– Jeg ønsker å se gode bildereportasjer og stillbilder, men også nyhetsbilder, reportasjer, gjerne også med video. Jeg vil se godt laget journalistikk.
Samtidig er Bugjerde klar på hvilke utfordringer han mener kan gjøre det vanskeligere å lage den gode journalistikken han ønsker seg.
– Jeg føler at budsjettene blir strammere og strammere, og at det blir mindre penger til å gjøre den type journalistikk som koster, sier han.