På siste side av sin ukentlige papiravis annonserer Arendals Tidende med annonsør-samarbeid i noe de kaller «PATRIOT-avtalen».
Avtalen innebærer: - Fast profilannonse i alle utgaver - Nettabonnement for alle bedriftens ansatte - 3 for 2-avtale på ytteligere annonsering
I annonsen står det også at avtalen «inkluderer et redaksjonelt besøk fra en av våre journalister.»
– Klart brudd
Presseveteran Trygve Aas Olsen jobber til vanlig med å kurse folk i presseetikk.
Han forteller at han stadig blir overrasket over hvor mange pressefolk som ikke kan presseetikken godt nok.
– Dette er et klart brudd på Vær Varsom-plakaten (VVP). Avisen sier i annonsen at hvis du kjøper reklame, så skal du få journalistisk motytelse, altså omtale. Et klarere brudd på VVP er vanskelig å finne, sier Aas Olsen til Medier24.
VVP punkt 2.7 står det at man aldri skal gi tilsagn om journalistiske motytelser for reklame.
Aas Olsen er klar på at det alltid skal være en journalistisk sak eller ikke.
– Det skal aldri være slik at noen kan kjøpe seg journalistisk omtale. Da er det ikke en journalistisk vurdering, men en økonomisk vurdering som ligger bak. Hvis det er slik at du kan kjøpe deg omtale, så er det de rike og de som har råd som kjøper. Da er det reklame og ikke journalistikk.
– Har du sett noe lignende før?
– Jeg har ikke sett at noen har gått ut med det åpenlyst. I mange etiske spørsmål så finnes det en ikke helt klar grense for hva som er innafor og utenfor, og man må bruke skjønn. Men her skriver avisen at man vil få besøk av en journalist hvis du kjøper annonse, sier Aas Olsen, og legger til:
Konstituert redaktør i Arendals Tidende, Nils Petter Vigerstøl, henviser til daglig leder Odd Bjørn Jensen for kommentarer.
Jensen er forelagt kritikken, og sier til Medier24 at ordlyden i annonsen kan oppfattes litt feil.
– Det er ikke slik at vi tilbyr en uhildet sak fra en journalist. Dette er snakk om annonsørinnhold. Og det er opp til journalisten å bestemme om hva som kan skrives eller ikke, sier Jensen til Medier24.
– Det er ikke ulovlig med annonsørinnhold, men vi må nok kanskje forandre ordlyden, jeg ser at den kan være misvisende, sier han og legger til:
– På enkle Sørlandet, ovenfor enkelt næringsliv, betyr det det samme.
Annonsen har hatt fast plass på avisens siste side de siste tre månedene, og i innledningen står det blant annet «til tross for «bråk i leiren» har vi ikke tenkt å gi opp Arendals eneste lokalavis.», som viser til rettssaken i starten av året, da tidligere redaktør Grete Helgebø tok avisen til retten for ulovlig avskjedigelse.
Første gang den sto i avisen var 23. februar, og da sammen med en lederkommentar fra eier Odd Bjørn Jensen om rettssaken og veien videre, hvor han ser frem til et patriotisk samarbeid med næringslivet.
– Må være et skille
Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Elin Floberghagen, sier annonseteksten ser ut som den lover bort redaksjonelt innhold.
– Og det er et uheldig signal, gitt at VVP punkt 2.7 er klar på dette. Og den gjelder for alle medier, også små lokalaviser, sier hun til Medier24.
Floberghagen mener at dersom det er ment at annonseteksten referer til annonsørinnhold, må det være et tydelig skille.
– Da må de sende ut noen andre enn journalistene til å skrive saken. Det må være et skille mellom hva som er redaksjonelt innhold og annonsørinnhold. I denne teksten ser det ikke ut som det er det, sier hun.