Tirsdag freste influenseren og VGTV-profil Oscar Westerlin mot en Dagbladet-artikkel som ble publisert på mandag i et intervju med VG .
– Jeg ser på dette som svindeljournalistikk. Jeg er i harnisk, sa han til VG.
I etterkant av VGs publisering kommenterte sjef for Dagbladets SoMe-avdeling, Eugene Brandal Laran, saken på syrlig vis på Facebook.
Han trekker fram at Westerlin er med i det nye VGTV-programmet «Av med maska».
– Finnes det reelle eksempler på en mindre andedam enn når en VG-journalist ringer til en VGTV-programleder og lager en sak at VGTV-programlederen er sint på konkurrenten til VG?, skriver Brandal Laran i Facebook-posten.
– Relevant
Westerlin er også tilknyttet det nå Schibsted-eide profilbyrå Max Social, som tidligere var eid av VGTV.
Dagbladets nyhetssjef Thomas Sæbø kommer også med et lite stikk i kommentarfeltet.
– De glemte faktisk å skrive at Westerlin skal ha premiere på nytt TV-konsept neste uke, skriver Sæbø.
Medier24 har vært i kontakt med både Brandal Laran og Sæbø. De ønsker ikke å utdype meldingene, og henviser videre til nyhetsredaktør Mads A. Andersen.
– Jeg skulle gjerne trillet terning på VGs journalistikk. Men jeg har ikke tid akkurat nå, skriver Andersen i en sms til Medier24.
VG opplyser om bindingene nederst i saken, slik de har som praksis å gjøre i alle saker som omhandler et medlem av Max Social.
VGs nyhetssjef Helle Skjervold mener at det er en nyhetssak når en av Norges desidert største influensere går knallhardt ut mot et riksmedium.
– Det mener vi er en sak uavhengig av om Westerlin tar programlederjobber for VGTV eller ei, skriver Skjervold til Medier24.
Flere andre medier lagde også sak på Westerlins kritikk av Dagbladet, inkludert Medier24.
– I VGs artikkel står det at Westerlin skal på Vixen Awards, som VGTV selv skal sende. Hvorfor var det relevant å ha med i saken?
– At en stjerne av Westerlins kaliber skal på et av Norges største prisutdelinger mener vi også er relevant.
– På et tidspunkt da saken var publisert, så hadde VG også reklame for Oskar Westerlins episode i Rikest Roast. Hvorfor skjedde dette?
– VGs annonsesystem er uavhengig av det journalistiske innholdet vårt. Så at en annonse for et VGTV-program dukker opp blant utvalget annonser som vises på en nyhetsartikkel som omhandler Westerlin er tilfeldig, svarer nyhetssjefen.
– Hva tenker du dette gjør med det totale etterlatte inntrykket for leseren, når disse kommersielle elementene står i artikkelen?
– VG er opptatt av brukerne våre tydelig skal forstå at det går et skille mellom journalistikk og kommersielt innhold. Det er vårt ansvar å gjøre dette tydelig for folk, og vi har tatt flere grep for å prøve å gjøre dette så klart vi kan - for eksempel med å opplyse om relevante bindinger både i artikler og på vår åpenhetsside, sier Skjervold.
Sommeren 2022 konkluderte Pressens Faglige Utvalg (PFU) med at VG ikke hadde brutt god presseskikk etter klage mot VG og kommersielle bindinger til Max Social.
De fikk riktignok kritikk fra en del av utvalget, og PFU endte på samlet vurdering.
Reagerte på premisset
Bakgrunnen for Westerins reaksjon var at Dagbladet-saken hadde tittelen «- Brudd er ikke noe gøy», og er vinklet på Westerlins brudd med Sophie Stray Spetalen.
Saken ble laget etter en besøk hjemme hos Westerlin, i forbindelse med en pågående livestream på Twitch.
Det mislikte Westerlin sterkt. Han mener premisset for besøket var å lage en sak på Twitch-stuntet.
Nyhetsredaktør Andersen avviste kritikken overfor VG og mener Dagbladet ikke har opptrådt kritikkverdig.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no