Marius Thorkildsen mener det er viktig med én person som svarer på spørsmål fra media. Her er Halvor Egner Granerud i svevet under kvalifiseringen i Paul Ausserleitner-bakken i BischofshofenFoto: Geir Olsen / NTB
SKRÅBLIKK:
Ukas frekkis og OL i hopp-referanser
«Jeg antar at det er å foretrekke å ikke måtte svare på spørsmål om en konflikt rett før man skal sveve gjennom lufta i 200 km i timen uten fallskjerm.», skriver Marius Thorkildsen i Ukas Beste.
MariusThorkildsenkomiker og spaltist
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det er snart OL, og det skal dermed deles ut et stort antall priser på internasjonalt nivå. Og selv om OL-rettighetseier Discovery denne uken har bevist at «Home for the olympics» egentlig betyr «Home office of the olympics», betyr ikke et OL at vi kan ligge på latsiden her på hjemmebane. Her er derfor ukas beste:
Ukas beste bevis på at det er nyttig med en medierådgiver: Hopplandslaget
Det har lenge vært turbulent i hoppmiljøet. Forbundet og utøverne har vært splittet i V-stil, og selv om det så ut til at konflikten var endelig landet tidligere i år så viser det seg nå at konflikten endte med et fall (ok, det var det siste hoppordspillet).
Denne uken ble det klart at utøverne på hopplandslaget ikke ønsker at kommunikasjonssjef i Norges Skiforbund Espen Graff skal fungere som medieattaché for hopplandslaget under vinter-OL i Beijing.
I en tid hvor hopperne gjerne skulle fokusert på perfekte nedslag så har dette heller ført til en rekke oppslag i landets aviser (sånn, NÅ skal jeg slutte). Selv om jeg aldri har vært toppidrettsutøver selv så antar jeg at det er å foretrekke å ikke måtte svare på spørsmål om en konflikt rett før man skal sveve gjennom lufta i 200 km i timen uten fallskjerm.
Hele denne saken er derfor et slags paradoks hvor hopplandslaget virkelig viser at de kunne trengt en medierådgiver. Da kunne vedkommende fortalt at dem at hvis de valgte å gjøre denne endringen nå så ville det bare føre med seg mer støy, og mindre fokus på hopp. På en annen side så har jo hele saken oppstått fordi de ikke vil ha medierådgiveren som skulle gitt dette rådet. Det hadde jo også vært en slags interessekonflikt for Espen Graff å gi råd om å ikke sparke han like før OL, sånn at det ikke blir så mye fokus på at han har blitt sparket.
Vi er nesten der at hvis du ønsker å sparke mediesjefen så bør du la være å sparke ham. På en annen side så er det ingen som egentlig bryr seg om hvem som er mediesjef for hopperne, så dermed kan du sparke han hvis du ikke ønsker å sparke han.
Hele saken er såpass komplisert at jeg har laget et fly(t) skjema som forklarer situasjonen:
Ukas uærbødige: Dagbladet
Første kvartal er tiden for fjorårsresultater. Det finnes knapt det mediet i Norge som ikke har satt opplagsrekord, trafikkrekord, fått rekordantall nye abonnenter eller satt rekord i antall nyansettelser. Faktisk så tror jeg mediebransjen må ha en slags rekord i antall rekorder satt per år.
Dagbladet er blant mediene som har satt rekord i 2021. Sjefredaktør Alexandra Beverfjord kunne i en kommentar fortelle at antall sidevisninger har doblet seg de siste fire årene, og at Dagbladet når 2,2 millioner nordmenn hver eneste uke. Beverfjord trekker fram avisens «herlige uærbødige stil, og direkte kommunikasjon» som en av grunnen til at stadig flere nordmenn strømmer til db.no.
Jeg måtte ærlig talt google hva uærbødig betyr, og ifølge den noe tvilsomme nettsiden ordetbetyr.com så betyr uærbødig frekk. Og jeg må nesten bare berømme Beverfjord, sjeldent har jeg sett et mer beskrivende adjektiv for Dagbladet. Har derfor funnet noen eksempler på uærbødighet fra denne ukens Dagblad-dekning:
Det var visst ingen endring, han var fortsatt sykmeldt. Det er ikke tillitsbyggende å pushe en melding som får det ut til å se ut som det har skjedd noe kritisk med kongen, men frekt er det så absolutt.
Gratulerer til begge! ps. Har du innspill eller tips til Ukas Beste? Send oss på meninger@medier24.no!
———————————————-
Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.