Kanskje det er målene for NRK som bør endres, lurer Cornelia Kristiansen på.
Foto: Kent Olsen
KOMMENTAR:
Hvordan ville din NRK-plakat sett ut?
«De neste ukene ønsker Medier24 å invitere til høyttenkning om NRKs framtid», skriver Cornelia Kristiansen.
NRK er omdiskutert. Sånn vil det alltid være. Så lenge allmennkringkastingen er et spleiselag og skal bety noe for alle i Norge, vil også alle i Norge en gang i blant være misfornøyde.
Tidvis er kritikken hard, som etter Erna Solberg-intervjuet på Debatten. Flere mente det var «pusete» og ukritisk, mens redaksjonen selv syntes det supplerte de andre intervjuene med Solberg samme dag.
Oppstyret før påske rundt Sophie Elise og Fetisha Williams’ NRK-podkast, viste samme rift. Da mente NRK at å hyre inn en influenser for å nå en ung målgruppe, var allmennkringkasting på sitt beste. Støyen ble utløst av kommersielle bindinger, men mye av motstanden handlet også om hvorvidt NRK i det hele tatt burde sende den typen programmer. Etter at samarbeidet ble avsluttet, fislet også debatten om NRKs rolle ut.
Hva nå, NRK?
Gjennom reportasjer, debattinnlegg og podkast skal Medier24 sette søkelys på hva NRK har vært, hva det er nå, og hvilken retning NRK bør gå i fremtiden.
Har du innspill, eller vil du skrive en tekst selv? Ta kontakt på kristine@medier24.no.
Prosjektet har fått støtte av Fritt Ord.
Ideen om NRK
Disse debattene, og utallige andre, minner oss om at det finnes en idé om hva NRK skal være. Ofte formuleres ideen negativt, den handler om hva NRK definitivt ikke skal være. Ikke som de kommersielle, ikke klikkåt eller partisk, ikke emosjonell, kunnskapsløs eller utålmodig, ikke realityprodusent, ikke værmeldings-app og så videre.
Debattene forteller oss også at forventningene utenfra ikke stemmer overens med tankene man har på Marienlyst.
Sånn vil det alltid være med medier - men gapet er er ofte påfallende stort. Redaksjonens oppfatning av oppdraget de har fått av politikerne, kan ofte gå helt på tvers av oppfatningen deres argeste kritikere sitter med - ofte de som regner seg selv som lojale, skuffede brukere - som statskanalen kanskje ikke bekymrer seg like mye for.
Legitimitet er sentralt i den politiske kampen om NRK. Skal de få seks milliarder, bør det norske folk bruke NRK. Da må de bruke ressurser på å nå de de ikke når i dag. Samtidig er breddefokuset er til forveksling likt det alle andre mediehus streber etter.
Mange diskusjoner om NRKs rolle havner i Kringkastingsrådet. Denne rare innretningen fungerer som en ventil, eller en innboks der folk kan få rast fra seg. Innklagde saker blir diskutert, før man går videre som om ingenting egentlig har skjedd. For Kringkastingsrådet vurderer bare om NRK svarer på oppdraget, de diskuterer ikke om oppdraget i seg selv er riktig.
«Velges hver dag»
Oppdraget finner vi kringkastingslov og vedtekter, forankret i kulturdepartementet og nedfelt i strategien.
For 2023, står det for eksempel i kringkasterens strategi at NRK skal velges hver dag. At de «samler og engasjerer alle som bor i Norge» og «begeistrer med innhold ingen andre lager». Hva betyr det? Hvordan omsettes målene i praksis? Er det gode mål?
Burde det stå noe helt annet der?
NRK er eid av fellesskapet og skal være til for oss alle. Opplever egentlig «alle» at NRK er til for dem i dag? Har det blitt for mye fokus på de unge? Legger NRK seg etter dem som rapporterer lav bruk i undersøkelsene, på bekostning av dem som elsker det NRK har vært? Er de en gjøkunge, som konkurrerer for mye med kommersielle mediehus i en veldig pressa tid for disse?
Hva regnes som en suksess i NRK i dag? Hva skjedde med eksperimenteringen som skapte særegne prosjekter for få tiår siden? Går fokuset på innlogging i NRK-appen foran andre, like naturlige hensyn?
Hva nå, NRK?
Dette er utgangspunktet for Medier24s serie, Hva nå, NRK? som vil gå i spaltene de neste par månedene,
Vi ønsker å sette igang en dypere diskusjon om hva NRK bør være.
En slik diskusjon er avhengig av at vi skjønner hvilke mål det styres etter i dag og hvorfor de er blitt som de er blitt. Den er også avhengig at vi skjønner hvilke virkemidler og rammer de har, og hvordan målsetningene og mekanismene helt konkret kan endres.
Vi kommer til å snakke med medieforskere og topper i NRK, vanlige seere og lesere, fra ulike grupper i samfunnet og ulike deler av landet.
Vi starter i dag ved å se på kringkastingssjefens nye ledergruppe, og vil de neste par månedene publisere redaksjonelle saker, podkaster og debattinnlegg der vi ser på ulike sider av NRK. Mot slutten av prosjektet vil vi arrangere en paneldebatt om veien videre.
Har du tips eller tanker om noe vi bør dekke? Vil du skrive om noe av dette, ta kontakt med oss!
Vi håper dere vil følge prosjektet.
———————————————-
Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.