Fædrelandsvennen og iTromsø stakk av med Data-SKUP-prisen for liten redaksjon. De to avisene samarbeidet i et større prosjekt om forskjeller i byene.Foto: Torill Henriksen
(KUNSTNERNES HUS): Lørdag kveld ble den gjeve Data-SKUP prisen delt ut.
Prisen deles ut for den beste datajournalistikken i Norge. I år var det sendt inn 16 metoderapporter til prisen. Det ble delt ut pris for stor og liten redaksjon, i tillegg til to diplomer.
Prisen for liten redaksjon gikk til iTromsø og Fædrelandsvennen.
Søsteravisene Fædrelandsvennen og iTromsø har i serien #Byenvår i 2022 og 2023 undersøkt sosiale og økonomiske forskjeller i byene Kristiansand og Tromsø.
Bak rapporten står to større team fra hver av redaksjonene. Rune Ytreberg fra iTromsø og Connie Bentzrud fra Fædrelandsvennen har sendt inn rappporten.
Fædrelandsvennen startet serien #Byenvår allerede i 2019, og tok den opp igjen i 2023 i forbindelse med valget. De utfordret førstekandidatene i de tolv største partiene ved begge valgene på hva de hadde tenkt å gjøre for å løse problemene de hadde avdekket.
iTromsø tok i 2022 kontakt med Fædrelandsvennen for å få tips til å gjøre det samme.
Begge avisen har ved hjelp av data fra SSBs 27 levekårsindikatorer. iTromsø valgte også å bruke nyere data, siden SSBs tall er fra 2020, og brukte derfor en ny metode for å koble sammen ferske data på personnivå.
De hentet data fra boligsalg og boligpriser fra Eiendomsregisteret, inntekt fra skattelistene og bilopplysninger fra kjøretøyregisteret.
Ved å kombinere tall fra de ulike databasene kunne avisen undersøke økonomiske og sosiale forskjeller lokalt.
I serien har avisene ønsket å fokusere på problemer hvor det finnes en mulig løsning, i form av konstruktiv journalistikk.
iTromsø valgte også å markedsføre artikkelserien gjennom en egen logo og en QR-kode, som blant annet ble hengt opp i busser i Tromsø og som kinoreklame under byens filmfestival. Koden sender leserne rett til artikkelserien.
Prisen for stor redaksjon gikk til NRK for "Skyggekrigen".
Brennpunkt-dokumentaren “Skyggekrigen” kartla aktiviteten til russiske sivile fartøy. De fant ti år med dokumentasjon på hvordan russiske fartøy kan ha utført spionasje og etterretning langs norskekysten, ved Svalbard og i Barentshavet.
Bak rapporten står Håvard Gulldahl, Beth Mørch PEttersen og Benjamin Fredriksen.
Arbeidet begynte med at teamet ønsket å finne ut hvordan to undervannskabler i Vesterålen og på Svalbard ble ødelagt i 2022.
I arbeidet med å hente inn informasjon om fartøy som beveger seg i de områdene, begynte de å se på bevegelsen til alle fartøy med AIS-sender. De klarte til slutt å finne 2900 forskjellige sendere.
De bestemte seg for å bygge et eget datasett for å få oversikt, og viser i rapporten at de har tatt inspirasjon fra å lese flere gamle rapporter, blant annet fra Dagbladet.
Et diplom gikk til VG for "Slik endres Norge".
VG har i et større prosjekt kartlagt hvordan klimaendringene har endret Norge.
Bak prosjektet står Runa Victoria Engen, Jari Bakken, Ingeborg Huse AMundsen, Espen Rasmussen, Simen Grytøyr og Einar Otto Stangvik.
De ønsket å gjøre klimaendringene konkrete og synlige for leserne. Målet var også at den skulle ha en såpass robust kode at den kunne kontinuerlig oppdateres med tilgjengelige data og slik være aktiv i mange år.
I arbeidet hentet de ned et av de største datasettene VG noensinne har jobbet med, som inneholdt over 220 milliarder datapunkter. Her fra det tall på temperatur, nedbør og snø i Norge fra 1957 til 2022.
Det andre diplomet gikk til NRK for "TikToks muskelkraft".
Bak prosjektet står Christian Nicolai Bjørke, Henrik Bøe og Caroline Utti.
I prosjektet så de på hvordan TikTok-profiler med muskløse unge menn tiltrakk seg oppmerksomhet.
Journalistene lastet blant annet ned flere hundre tusen kommentarer på plattformen.
De kunne i arbeidet dokumentere at flere hundre norske barn i alderen 9-14 år er aktive i kommentarfeltene til voksne kroppsbyggere på TikTok. De kunne også dokumentere at TikTok ikke hadde etterfulgt sine egne løfter om å unngå ensidig innhold.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no