Leder for sosiale medier i Adresseavisen, Eirin Larsen, og politisk redaktør Siv Sandvik.

Adressa inviterte leserne til tips-møte på Clubhouse: – Må ta ansvar

– Det er lang tradisjon hos oss for å være blant de første, sier politisk redaktør Siv Sandvik.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag morgen inviterte Adresseavisen for første gang sine lesere til å komme med tips og innspill til saker på det sosiale mediet Clubhouse.

Avisen er blant de første i landet til å gjøre dette på plattformen. Det synes de er stas.

– Vi er jo Norges eldste dagsavis som fortsatt gis ut. Da må man ta ansvar å teste ut ting, sier leder for sosiale medier, Eirin Larsen, til Medier24.

Det er avisens politiske redaktør, Siv Sandvik, enig i.

– Det er lang tradisjon hos oss for å være blant de første. Å være tidlig ute her, føles godt, sier Sandvik til Medier24.

NB: Etter publisering har Adresseavisens konkurrent i Trondheim, Amedia-eide Nidaros, gjort Medier24 oppmerksom på at de testet ut plattformen i forrige uke. Dette i forbindelse med at nye koronarestriksjoner ble lagt frem.

Ønsker mer leserkontakt

– Hvorfor ville dere invitere publikum inn på et lite «formøte» på Clubhouse, før deres eget redaksjonsmøtet?

– Da Clubhouse ble en «snakkis» og mange i redaksjonen testet det ut, ble vi nysgjerrige på hvordan vi kunne bruke det i arbeidet vårt, svarer Sandvik.

Hun forteller at totalt 50-60 brukere var innom Adresseavisens samtale, og at flere lesere kom med gode innspill til potensielle saker.

Likevel kommer ikke Clubhouse-møtene til å bli høyt prioritert på fast basis for Adressa med det første, ifølge Larsen.

– Vi kommer absolutt ikke til å kun bruke Clubhouse fremover. Vi har absolutt ambisjoner om å nå folk som ikke har iPhone, og som ikke har hørt om Clubhouse.

– Dette er bare en av mange måter for oss å få mer tilbakemeldinger på.

– I rommet satt også ansatte fra konkurrenten deres, Nidaros og hørte på - dere er ikke redde for at de skal snappe tipsene foran nesen på dere?

– Nei, det kan selvfølgelig skje, slik det er med alt. Har vi et digitalt nettmøte eller folkemøte, kan det være folk fra konkurrenten som plukker det opp der også, svarer Sandvik.

– Man kan ikke velge bort åpenheten i frykt for det, istemmer kollega Larsen.

– Tror folk savner å skravle sammen

Clubhouse har den siste tiden vokst raskt, og får stadig økende oppmerksomhet i mediene

Hva tror dere om Clubhouse - er det kommet for å bli, eller er det en døgnflue?

– Det er vanskelig å si. Jeg tror det har fått en veldig boost fordi folk sitter korona-innestengt, og savner å kunne sitte og skravle sammen, sier Sandvik.

Hun tror folk synes det er befriende å kunne høre andre diskutere ting, og ha muligheten til selv å kunne delta i samtalene.

– Om det overlever når samfunnet åpner seg mer opp, vil tiden vise.

Eirin Larsen tror valgene og grepene som utviklerne bak appen nå foretar seg, vil være viktige for det sosiale mediets fremtid.

– De har funnet det riktige tidspunktet å lansere appen på, med et veldig fint format, der lydkvaliteten er overraskende god, sier hun.

Og legger til:

– Spørsmålet er nå om de klarer å ta de riktige valgene i den avgjørende fasen, når de nå skalerer seg opp og får mange flere brukere.

Powered by Labrador CMS