Tirsdag kom nyheten om at Schibsted ASA, nå kjent som
Schibsted Marketplaces, skal omorganisere selskapet og kutte 250 årsverk.
Fersk konsernsjef i selskapet, Christian Printzell
Halvorsen, sier til Medier24 at de har jobbet med omorganiseringen i vår, samtidig som selskapet har jobbet med splitten. Det var i desember det ble kjent at selskapet splittes i to, og Schibsted Media blir et
eget selskap utenfor børsen.
– Hvor mye penger ser dere
for dere å spare i denne runden?
– Vi går ikke ut med det et tall
på det, fordi det vi gjør med denne omorganiseringen er å rigge et helt nytt
selskap som er annerledes skrudd sammen, og har et helt annet fokus enn det gamle
Schibsted, sier Halvorsen.
Han legger til at de vil kunne si noe om sin finansielle
utvikling fremover på kapitalmarkedsdagen mot slutten av året.
Tidligere i juli ble det kjent at Finn.no må nedbemanne, og
det ble gitt et sluttpakketilbud.
Halvorsen forteller at nedbemanningen der er en del av samme
organisering, men kom tidligere i tidslinjen.
– Så har jeg lyst til å
understreke at vi som konsern ikke er organisert slik lenger at dette var kutt i
Finn.no. Nå ser vi organisasjonen vår på tvers av landene, og den omorganiseringen
var på salgsenheten på tvers av landene.
– Har vært heldige i mange år
I børsmeldingen som gikk ut tirsdag morgen, skrev Halvorsen
at omorganiseringen ikke er en engangshendelse, men starten på en reise med
kontinuerlig forbedring og kostnadsfokus.
Han påpeker til Medier24 at konsernet ikke har planer for flere nedbemanningsrunder.
– Poenget med å si det, er at
vi kommer til å måtte jobbe med kostnadsfokus og effektivisering også fremover.
Markedsplassene våre har vært utrolig heldige i mange år, vi har kunnet bare
jobbe med vekstfokus og inntektsfokus. Men vi ser nå at i en ny makroøkonomisk
verden må vi også fokusere på lønnsomhet.
Da det ble kjent at Schibsted skulle splittes i to i desember
uttalte flere redaktører og klubbledere at de var positive til splitten, og
begrunnet det blant annet at aksjonærene ikke var interessert i mediene og den
lave lønnsomheten der, men heller i Marketplaces.
I første kvartal hadde Nordic Marketplaces en EBITDA-margin
på 30 prosent, mens Marketplaces Mobility, som blant annet rommer Nettbil, hadde
en margin på 49 prosent. Schibsted News Media hadde da en margin på tre prosent.
– Ønsker å være best i klassen
Halvorsen påpeker at hvilken margin de ser for seg fremover
er noe de vil gå ut med på kapitalmarkedsdagen.
– Men selvfølgelig, hvis man
sammenligner markedsplass-delen av Schibsted med mediene, er det klart at vi
kommer godt ut og er vesentlig mer lønnsomme. Men det er ikke det vi
sammenlignes med, sier Halvorsen og fortsetter:
– Vi sammenlignes med de
beste markedsplass-selskapene i verden. Og hvis man sammenligner oss med andre ledende
i den bransjen, er det tydelig at andre har vesentlig høyere lønnsomhet enn
oss. Og det må vi strekke oss etter, vi ønsker å være best i klassen på den
type ting, sier han.
– Har det kommet et spesifikt
lønnsomhetskrav fra eierne?
– Nei, det har det ikke. Men
det er klart, vi har aktive eiere og mange av de har også investert i andre markedsplasser,
og da spør de oss naturlig nok hvorfor Schibsted har lavere effektivitet enn
andre aktører.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no