Styreleder for Schibsted Media, og adm. dir. for Stiftelsen Tinius, Kjersti Løken Stavrum.

Letter på sløret etter Schibsted-splitten - slik vil Kjersti Løken Stavrum være som eier

Den nye styrelederen fryktet investeringstørke for nyhetsmediene. Nå er mediene tatt av børs, og får andre krav av den nye eieren.

Publisert

Fredag 7. juni ble Schibsted-splitten fullført. Nå er det to selskaper; Marketplaces og Media, der sistnevnte er heleid av Stiftelsen Tinius.

Det nærmer seg snart et år siden budet ble lagt inn i september i fjor, til nå.

– Det er vanskelig å ta innover seg, men det er nå begynner.

Det sier en spent styreleder for Schibsted Media, og adm. dir. for Stiftelsen Tinius, Kjersti Løken Stavrum.

– Herfra er det full oppmerksomhet om mediebedriften fra et veldig engasjert og godt styre, og en eier som er hundre prosent dedikert til Schibsted Medias formål, sier hun.

Skal ikke shoppe villt, men investeringer blir det, forteller Løken Stavrum.

Delt oppmerksomhet

Lenge har Schibsted bestått av markedsplasser og nyhetsmedier som har vært på børsen. I kombinasjon med Stiftelsen Tinius som stor eier med negativ kontroll omtaler Løken Stavrum det som det beste fra to verdener.

– De siste årene har vi vært opptatt av at markedsplassene og mediene skulle finne sammen i et nordisk økosystem. Men over tid erkjente vi at det ikke kom til å bli slik, forklarer Løken Stavrum.

– Derfor besluttet vi at det ville være riktig å legge inn bud på mediene.

– Hva så dere at ikke funket?

– Vi var redd for at mediene kom til å tørke ut på investeringssiden samtidig som vi så at det er behov for investeringer.

Hun tror mange har forventninger om at det nå skal investeres.

– Det vil ikke bli noe villshopping, sier hun, og fortsetter:

– Dette vil være et arbeid som ledelsen og styret skal jobbe sammen om. Og vi har første styremøte neste uke.

Kjersti Løken Stavrum, her med den nye konsernsjefen, Siv Juvik Tveitnes.

Viaplay-kjøp

Samme måned som budet på nyhetsmediene ble lagt inn, ble det også kjent at Schibsted kjøpte 10,1 prosent av aksjene i kriserammede Viaplay.

Markedet reagerte med å sende Schibsteds aksje ned fire milliarder.

– Det sa egentlig det meste om viljen til investering i medievirksomhet fra markedet. Det var et klart budskap om det, sier hun.

Hun mener det har vært forskjell på aksjonærene, selv med viten om at de har kjøpt seg inn i en stor medievirksomhet.

– Hver krone brukt på markedsplassene har vært mer anerkjent enn hver krone investert i mediene, fordi det har gitt større avkastning. Og slik fungerer jo markedet, sier hun.

Den nye eieren krever langsiktig lønnsomhet av sine medier.

Investeringer

Hun holder kortene tett til brystet om hva de skal investere i, men nevner at teknologiutvikling er en premissleverandør for vellykkede medier.

– Der vil det være spørsmål om hvordan, egentlig, og ikke om, sier hun.

Den langsiktige planen for Podme fortsetter også, samt resten av nisjeuniverset til Schibsted.

– Vi kommer inn i dette med en ferdig lagt strategi fra ledelsen, som handler om nyheter, sport og underholdning. Så skal det operasjonaliseres. Da vil det selvfølgelig bli et spørsmål om hvilke hester vi tror mest på. Det skal jeg ikke si noe mer om nå, kommenterer Løken Stavrum.

Om TV4, som spekuleres at er til salgs, sier hun at det har de registrert, men ikke vil svare mer.

Tenker langsiktig

Nå står nyhetsmediene mer alene, men med en stiftelse i ryggen. Men selv med frihet er det også krav.

– Forventningene fra den nye eieren er at selskapets ambisjoner og finansielle måltall skal komme nedenfra. Vi kommer ikke til å sette et måltall som eier, forklarer Løken Stavrum.

Hun utdyper med at det de har sagt er at mediene må betale regningene sine, og viser til et Tinius-sitat om at en avis som ikke kan betale regningene sine er ingen fri avis.

– Så holder det jo ikke å betale regningene. Det holder ikke å gå break-even. Det må jo være en pluss i virksomheten, slik at man kan gjøre investeringer på egen kjøl. Vi har sagt at det må være en langsiktig lønnsomhet.

Løken Stavrum sier hun gleder seg til å komme i gang.

Norges mektigste?

Av Dagbladet ble hun kalt Norges mektigste medieperson da det ble kjent at nyhetsmediene forlater børsen.

Hun har vært daglig leder i stiftelsen de siste syv årene, og har fortid som blant annet styreleder i Norsk PEN og generalsekretær i Norsk Presseforbund. Hun har også jobbet med forretningsutvikling i medier i flere år.

Hun har vært i bransjen siden hun var 18 år.

– Så du tror du har kompetansen som trengs?

– Det vet jeg ikke. Men det jeg vet er at styret som var i rommet forrige uke var et veldig energisk og påskrudd styre.

Løken Stavrum er også gift med en annen mektig medieperson, nemlig Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør i Amedia-eide Nettavisen.

I snart 30 år har de skilt jobb og privatliv.

– For meg er det ikke veldig vanskelig. Jeg tror jeg kan si det sånn at du vet hvis du lekker noe fortrolig. Og det har jeg aldri egentlig sett noen poeng i å gjøre, sier hun, og fortsetter: 

– Jeg tror vi begge har respekt for hverandres jobber. Men jeg innrømmer at jeg den morgenen i desember sa at jeg tror det kommer noen nyheter om Schibsted i dag.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Mr. Tinius himself.
Powered by Labrador CMS