Schibsted-bygget i Akersgata  Oslo sentrum, der både Aftenposten og VG holder hus.

Schibsted-ansatte får ett og et halvt år på å selge aksjene sine. Her er finans­analytikernes råd

Journalistene i Schibsted Medias aviser må dumpe aksjene innen utgangen av 2025. Men når er det egentlig lurt å selge?

Publisert

Journalister ansatt i Schibsted-aviser har tidligere kunnet eie Schibsted-aksjer og deltatt i Schibsteds ESSP-program for aksjesparing.

Nå er det besluttet at alle ansatte i Schibsted Media må selge sine aksjer i Schibsted etter splitten. Fristen de har fått er 31. desember 2025.

Men når er det egentlig lurt å selge? Bør man sitte på dem så lenge man kan - eller er det lurt å hive seg rundt allerede nå?

Slik har Schibsted ser A-aksjen gått det siste året.
Slik har Schibsted ser A-aksjen gått det siste året.

Medier24 har snakket med en rekke finansanalytikere som kjenner både selskapet og markedet.

HODL

Finansanalytiker Mads Ek Strøm i Danske Bank mener det i hovedsak ikke vil bety altfor mye for aksjekursen at ansatte i mediene må selge seg ut - da dette uansett ikke er for stor andel av utestående aksjer.

– Slik jeg ser caset for øyeblikket, så tenker jeg at det er mye optimisme i markedet relatert til hva «Nye Schibsted» kan få til i kommende år med tanke på marginforbedring på bakgrunn av prisøkninger og kostnadsbesparelser. 

Finansanalytikeren mener man ikke bør forhaste seg for mye.

– Jeg tenker i hovedsak at man burde holde så lenge som mulig, for å få et eventuelt utbytte fra selskapet - og den oppsiden som vi tror på i aksjekursen over de neste 18 månedene.

– Forholdsvis likvid aksje

Finansanalytiker Petter Nystrøm i ABG Sundal Collier følger Schibsted tett. Han er positiv til aksjens fremtidsutsikter.

– Vi er optimistiske med hensyn til aksjen og forventer at dens verdi vil øke. Vårt hovedargument er at vi tror ledelsen vil forbedre marginene over de kommende årene, noe som bør føre til en positiv utvikling for aksjen. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på risikoen forbundet med investeringen, samt eksterne faktorer som kan påvirke selskapets marginer, for eksempel svakere økonomisk vekst, sier han til Medier24.

– Vil det ha noe å si for aksjekursen at såpass mange ansatte må selge seg ut innen en tidsfrist?

Slik har Schibsted ser B-aksjen gått det siste året.
Slik har Schibsted ser B-aksjen gått det siste året.

– Det tviler jeg på. Schibsted er en forholdsvis likvid aksje. Det handles for ca 70 millioner norske kroner hver dag i aksjen.

Andre analytikere Medier24 snakker med sier at det kan være lurt å selge seg ned i etapper - slik mange profesjonelle gjør. På den måten sikrer man et snittpris som reduserer risikoen. 

Alternativet er å selge alt på én dag hvor aksjen er sterk, men man kan da også være uheldig å selge dagen før aksjen stiger 4-5 prosent. Ved et gradvis nedsalg, så slipper man noe risiko, peker en analytiker på.

For de som har store aksjeposisjoner, som er opparbeidet gjennom mange år, kan det være en fordel å bruke megler i stedet for å «slenge inn en salgsordre», opplyser en annen. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS