Christian Printzell Halvorsen.
Christian Printzell Halvorsen slår et slag for teknologi og utvikling.

Slik vil den nye Schibsted-toppen endre organisasjonen

Den påtroppende Schibsted-sjefen vil endre organisasjonen etter splitten med mediene for å rigge selskapet til en ny fremtid med felles teknologi i Norden.

Publisert

Dagen før Norges festdag ble det klart at Christian Printzell Halvorsen vil ta over som konsernsjef i Schibsted etter splitten.

Til Medier24 sier han at han ser fram til å lede selskapet inn i en ny æra som et mer rendyrket markedsplass-selskap, spesielt etter at mediene og rubrikk deles i to ulike selskaper.

– Vi kommer til å bli mye mer fokusert, sier han til Medier24.

For å bli mer fokusert er det mye som skal endres, både på kort og lang sikt.

Halvorsen tar det korte først.

– Schibsted er skrudd sammen i dag for å være et selskap som har medier, markedsplasser og vekstvirksomheter i et konsern. Når du tar ut media, så er det ikke slik at fra dag én så er du et enkelt og strømlinjeformet markedsplass-selskap.

Han påpeker at det krever en del innsats. Dermed må porteføljen, organisasjonen og kostnadene nøye vurderes.

– Vi har sagt til organisasjonen at vi jobber med en organisasjonsendring, sier han, og legger til:

– Nå blir det en mer enhetlig og enklere organisasjon.

Han utelukker ikke at bemanning vil være en del av det man vurderer.

– Vi har sagt til organisasjonen at det er et tema, og at det ikke er usannsynlig at vi også må justere ned på bemanningen.

Om fem år fram i tid tror han Schibsted vil ha en enda sterkere forankring og posisjon i Norden.

I tillegg tror han det vil være en mulighet for Schibsted å være en europeisk innovatør på nye markedsplassmodeller, og viser til at de allerede er ledende på flere områder.

– Det vil være et selskap som har sterke, finansielle muskler. Vi har en veldig sterk underliggende kontantstrøm som du kan bruke til å finansiere oppkjøp og den type ting. Jeg ser absolutt for meg at det kan skje oppkjøp.

Christian Printzell Halvorsen.
Christian Printzell Halvorsen tar over når Schibsted-splitten er unnagjort.

På tvers av Norden

Allerede har selskapet en strategi som handler om å spesialisere seg innenfor fire kjernevertikaler:

  • Mobility
  • Eiendom
  • Jobb
  • Re-commerce

Planen videre for vertikalene, som kom på plass i januar 2023, er å utvikle områdene på sine premisser, forklarer Printzell Halvorsen.

– I den forbindelse har vi i mye større grad begynt å jobbe på tvers av Norden. Ikke bare FINN her i Norge, men også med våre søsterselskaper i Sverige, Finland og Danmark.

Over tid skal de over på en felles teknologiløsning på tvers av landene. Det har de allerede gjort første steg av.

– Hvis du er i Finland, så kjører markedsplassen vår der, Tori, på Finn-plattformen. Det har vi lansert nå i løpet av vårparten, sier han.

Hvis det da lages en ny tjeneste i i Norge, så kan den også lanseres i Finland.

– Planen er å ta brand for brand og gå over på samme teknologiløsning. Vi jobber nå som en helnordisk organisasjon, men innenfor de fire vertikalene.

Christian Printzell Halvorsen.
Christian Printzell Halvorsen på plass i Grensen i Oslo.

Skjønner salget

Den nye Schibsted-toppen kommer til å savne mediene, men legger han bort den emosjonelle delen så mener han det er logisk og rasjonelt riktig å gjøre.

– Skiller du ut mediene, og de får en stabil og langsiktig eier, som i Stiftelsen, så er det absolutt det beste grunnlaget for å utvikle medievirksomheten videre med evigheten i perspektiv, kommenterer han.

– De samme gjelder også markedsplassene.

Han trekker også inn investor-perspektivet.

– Investorene som har investert i nåværende Schibsted har primært vært opptatt av markedsplassene. Splitten gjør at det blir enklere for investorene å forstå hva de investerer i, forteller Printzell Halvorsen, som utdyper:

– Det har jo vært en iboende - kall det konflikt - mellom eierne; at veldig mange av eierne har vært utelukkende opptatt av markedsplassene. Så har det vært færre, men viktige eiere, som har vært veldig opptatt av mediene. Nå unngår man den brytningen mellom de perspektivene.

Teknologi og KI

At kunstig intelligens blir viktig for det nye selskapet mener han er åpenbart, og noe han selv tok opp da han prate til organisasjonen tidligere på dagen.

– Jeg sa at nå er tiden her for å virkelig satse på AI og gå enda tyngre i den problemstillingen, forteller han, og sammenligner det med mobilrevolusjonen.

Da var han sjef i Finn.

– Selv om vi på det tidspunktet knapt hadde noen trafikk eller inntekt på mobil, så måtte vi gå all in på det, fordi det var den veien verden gikk i da, sier han.

– Det er litt det samme med AI nå. Verden går den veien, og da må vi være med på det toget.

En teknologisk faktor Schibsted må få ordnet er innloggingen. I dag, når Schibsted fortsatt opererer som ett konsern, så kan data deles med Marketplaces og News Media.

– Når vi blir to uavhengige selskaper så går ikke det lengre. Den løsningen må separeres, og det jobbes det med. Da vil de hete ulike ting og være separate, sier han.

Når det skjer er dog uklart.

– Det tror jeg vi må komme tilbake til, men det kan ikke vente veldig lenge etter at vi formelt sett har blitt to ulike selskaper.

– Man må vel ha det klart før splitten skjer?

– Det er noe fleksibilitet i forhold til det, gjennom at det er en veldig komplisert splittprosess.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS