Ole Petter B. Stokke er redaktør i Kode24. På bildet holder han en mobiltelefon og vi ser diverse små actionfigurer.
Ole Petter B. Stokke er redaktør i Kode24

MENINGER:

Sånn kommer ChatGPT til å drepe nettavisa di

«Vi står foran en ny krise for en hel bransje av nettsider og nettaviser som belager seg på søketrafikk», skriver Ole Petter Baugerød Stokke.

Publisert

«Nullklikksøk» er et begrep innen søkemotoroptimalisering, og betyr søk som ikke fører til at brukeren klikker på noe som helst.

For eksempel når du googler «hardkokt egg antall minutter», og Google viser deg svaret direkte, stjålet fra meny.no. Da er det ikke sånn megamye poeng i å klikke på meny.no-lenka for å lese det samme der, bare presentert med masse reklamer rundt og et par cookie-bokser og masse bilder som skal lastes og kanskje du vil abonnere på vårt nyhetsbrev, plis?

Kunstig intelligens, som ChatGPT, er også en form for nullklikksøk. Du spør ChatGPT hvordan man koker et egg, og hen svarer deg direkte.

Å be deg klikke på ei lenke så du kan finne svaret sjælv ville vært tullete, og i strid med hele livsgrunnlaget hens.

Med slik teknologi nå på vei inn i søkemotorene og livene våre, er vi alle på vei inn i nullklikksøkenes tidsalder. Og når folk ikke klikker seg videre til nettsidene våre, hverken fra chatbotter eller søkemotorer eller hva enn denne AI-en kommer til å ta form som, kommer det til å merkes.

«Webben er død, og mobilen drepte den» skrev Jørgen på kode24 i 2021, med henvisning til hvor lite folk bruker nettleseren på mobilen sin. I løpet av 2023 vil webben være død og begravet, og det var AI som begravde den, spår jeg herved, litt overdrevet, håper jeg.

Selv jobba jeg mange år i Dinside.no. Der kunne vi finne på å skrive en artikkel om hvordan man koker et egg, fordi vi så at mange googla det.

Målet var da at folk skulle google det, finne vår artikkel og trykke på den, så vi kunne vise fram annonsene våre og få betalt lønna vår. Selve svaret på det folk egentlig lurte på gjemte vi gjerne langt ned i teksten, under et par bannerannonser, så vi fikk lengre lesetid og mer kronasjer.

Sånn jobber overraskende mange journalister, markedsføringsfolk og utviklere - veldig mye på webben handler om søkemotoroptimalisering. Har du en nettside som ikke finnes på Google, er det som at den ikke finnes i det hele tatt.

Så når det å google seg fram til nettsider forsvinner, forsvinner nettsidene, også. Vi står foran en ny krise for en hel bransje av nettsider og nettaviser som belager seg på søketrafikk, etter å for lengst ha mista forsidetrafikken sin.

Jeg tror AI vil drepe massevis av nettsider og nettaviser framover, også norske, om de ikke finner på noe helt nytt. Og veldig smart.

For jeg er allerede møkk lei av å skrolle meg rundt på rotete nettsider for å finne antall minutter et egg skal koke. Og er glad for at Google viser meg svaret direkte.

Og jeg begynner å bli ganske lei av å skrolle meg rundt på kryptiske nettavis-forsider for å finne ut hva som egentlig foregår i verden. Så når ChatGPT får tilgang til siste nytt, som Microsoft jobber med akkurat nå, spør jeg heller hen.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS