Man ser i kamera. Har på seg dress, slips og har grått hår og skjegg.
Den britisk radio-futurologen James Cridland.

Lydekspert om den «norske strategien»: – Ikke veldig god

James Cridland mener det er slutt for ekslusive podkaster internasjonalt. Han mener særlig allmennkringkasterne må åpne for flere tredjepartsplattformer. NRK er ikke enig.

Publisert Sist oppdatert

(ULLEVÅL STADION): Den britisk radio-futurologen James Cridland holdt foredrag for et fullstappet sal under Lyddagene for å gi et innblikk i de siste internasjonale trendene i podkastverdenen.

Den anerkjente foredragsholderen reiser rundt på radiokonferanser over hele verden for å snakke om radioens fremtid.

Her trakk frem en trend som går stikk i strid med det mange norske aktører gjør.

– Vi har sett slutten for eksklusivitet. Mange i podkastverden har bygget sin podkastmodell på dette, men vi ser nå at mange store podkaster sier at de ønsker å være tilgjengelig overalt, sier Cridland til salen.

– Ikke veldig god

I Norge har blant annet aktører som NRK og Schibsted hentet podkaster hjem til sine egne plattformer.

– Jeg tror ikke den strategien er veldig god, sier Cridland til Medier24.

For å få et større publikum, må podkasten få anledning til å vokse, forklarer han.

– Podkaster som vokser trenger så mange folk som mulig til å finne dem og lytte på dem. Det vil de ikke få muligheten til hvis du gjemmer dem bort på en individuell plattform, sier han.

Han trekker særlig frem allmennkringkastere.

– Vi har alle betalt for disse programmene blir laget. Som allmennkringkaster så burde man ikke presse folk til å laste ned en spesifikk app for konsumere innholdet. De burde gjøre innholdet tilgjengelig på så mange steder som mulig, var britens budskap.

– Handler om vår eksistens

NRK hadde sin egen sesjon under Lyddagene hvor de forklarer hvordan det har gått etter at de hentet podkastene hjem til NRK Radio. 

Denne sesjonen kom kun én time etter sesjonen til Cridland, og radiosjef Cathinka Rondan er klar på at de ikke er enig i med radio-futurologen.

Det er flere grunner til at NRK henter sitt eget innhold til NRK Radio.

– Redaksjonell frihet og sensur er kjempeviktig for oss. Det skjer noe i distribusjonen når podkastene legges ut på Spotify eller Apple, sier Rondan.

Blant annet skal NRK ha opplevd at NRK-logoen fjernes, slik at man ikke vet at man hører på innhold produsert av allmennkringkasteren.

– Hvis du ikke vet at innholdet du elsker kommer fra NRK, så trenger man ikke NRK lenger. Det handler derfor om vår eksistens i fremtiden også.

Rondan trekker også frem at NRK trenger den publisistiske kontrollene.

– Vårt oppdrag er ikke bare det som er aller mest populært. Vi må kunne fortelle det norske folk at vi har en ny podkast på Sør-samisk som vi vil at alle skal legge merke til, heller enn å la det være opp til Spotify å bestemme om de gidder å løfte den.

– Vi kan ikke la det være opp til andre å kjenne det norske publikum og deres behov. Vi må kunne kjenne det norske publikum best selv, legger hun til.

Sliter særlig med én gruppe

Under sesjonen la både radiosjef Rondan og publiseringsanalytiker Benedikte Solstad frem til for hvordan det har gått siden NRK gradvis tok mer og mer innhold tilbake til NRK Radio.

Siden de startet med den lange hjemvandringen i 2020, har NRK Radio opplevd 108 prosent økning i antall besøkende.

I 2020 hadde de 139.000 daglig besøkende. I 2024 har de 289.000 daglige besøkende.

Samtidig anerkjenner de at noen kan ha falt av når NRK har hentet alt innholdet hjem igjen.

– Den gruppen som har vært vanskeligst å flytte er voksne menn som er veldig glad i teknologi, sier Rondan.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS