Topplederdebatten under lyddager.

Kjønnsdebatt om radio: – Menn klarer ikke alltid å høre på kvinner

Hvorfor er det alltid to menn og en kvinne i radioprogrammer? Det ble topplederne i lydbransjen spurt om. 

Publisert

(ULLEVAAL STADION): Under Lyddager på Ullevaal stadion var tradisjonen tro alle topplederne i radiobransjen samlet til lederdebatt. 

I panelet satt Aslak Sommerfelt Skretting, styreleder i Norsk Lokalradioforbund, Cathinka Rondan, radiosjef i NRK, Kenneth Andresen, radiosjef i P4-gruppen, og Kristoffer Vangen, programdirektør Bauer Media og Guttorm Andreasen, leder i Norsk Podkastforening.

Blant temaene som ble tatt opp var mangfold og kjønn.

«To menn og en kvinne»

Ordstyrer Gry Veiby spurte lederne om hvorfor Rondan var den eneste kvinnen på scenen.

– Jeg vet ikke hvordan jeg skal svare på det. Og det har ikke blitt flere kvinner på de fem årene jeg har sittet her, sier Rondan. 

De siste årene har nå avgått leder i Podkastforeningen, Lina Tandberg, også vært på scenen. 

Lederne ble også utfordret på kvinneandelen blant programledere. Veiby spurte Andresen om hvorfor det «alltid» er to menn og en kvinne i radioprogram med tre programledere.

– Ja, jeg tror det er tilfeldig. Når vi setter sammen team, tenker vi ikke «nå må vi ha to menn og en kvinne». Det handler om personligheter, hvordan man bygger en sending. Oppskriften er ikke «to menn og en kvinne».

Rondan mener det finnes et mønster som de som bestemmer bør jobbe med å endre.

– Kvinner hører på menn, men menn klarer ikke alltid å høre på kvinner. Det er til og med slik i sanger, sier Rondan og får både latter og applaus fra salen.

– Mer vant til å høre på menn

Hun mener at at vi alle har ørene til 50 år gamle menn. Som andre medier, har radioens tradisjonelt vært styrt av menn.

– Kvinner er mer vant å høre på menn. Derfor er det vår jobb å gjøre ALLE til mer vant til å høre damer, fortsetter NRKs radiosjef.

Hun får støtte fra P4-sjef Kenneth Andresen.

– Jeg er helt enig med at vi må jobbe mer med det.

Hvordan man skal nå de unge var også blant temaene lederne diskuterte.

Andresen påpekte at utfordringen er noe som gjelder hele mediebransjen.

– Det finnet ikke ett medium som sliter med de unge. Men radio er de som holder de unge mest. Og de kommer tilbake, sier han.

Rondan påpekte at det også handlet om tilbud.

– Hvis du ser på hele radiobildet i Norge, er det ikke overvekt av noe som er interessant for unge.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS