Utfordrende tider for lokalradioen: – Det er for dyrt
Aslak Sommerfelt Skretting mener mediepolitikken fokuserer for mye på avisene. – Man har lokale Amedia-aviser med 8 eller 9 millioner i pressestøtte som begynner å leke seg med podkast fordi alle skal gjøre det.
Annonsemarkedet blir stadig tøffere og tøffere for lokalradioene. Det forteller Aslak Sommerfelt Skretting, styreleder i Norsk Lokalradioforbund.
– Både for oss og lokalavisene så går annonsemarkedet gjennom noen forferdelige endringer. Det er mange annonsører som sentraliserer annonsepenger, og mye flyttes online, sier Skretting fra scenen under Lyddagene.
– Finansieringen av godt redaksjonelt innhold på lokalradio er den største utfordringen vi står overfor nå, legger han til.
– For dyrt
Onsdag ble det klart at regjeringen bevilger drøyt 424 millioner kroner produksjonsstøtte til 162 aviser gjennom forslaget til statsbudsjett.
Men til forskjell fra lokalavisene som kan få pressestøtte, finnes det ingen slike ordninger for lokalradioene.
Skretting mener mye av mediepolitikken i dag handler om avis,avis og avis. Til Medier24 forklarer han hva de mener kan være løsningen.
– Med den publiseringen vi ser på tvers av plattformer, så må støtteordningene gjøres mer plattformnøytral. Enten gjennom dagens ordninger, ellers må det lages nye ordninger som fungerer bedre for å støtte journalistikken i lokalradio, sier han til Medier24.
Selv om lokalradioene støttes ved digitaliseringen og utbyggingen av DAB, mener Skretting at det brukes masse penger og politiske virkemidler på å støtte en digitalisering av noe man ikke støtter produksjonen av.
– Det er for dyrt å finansiere god lokaljournalistikk på radio, i konkurranse med masse andre medier som publiserer på samme plattform, men har en helt annen type mediestøtteordninger som de kan vokse inn i.
– I det store mediepolitikkbildet i Norge er det en sum som vi mener man ville fått veldig mye mediemangfold for hver krone.
På scenen fikk Skretting spørsmål om hvorfor lokalradio ikke satser mer på podkast. Han peker på at det ikke finnes en finansieringsmodell for å opprettholde en slik omstilling.
– Vi har en fungerende inntektsmodell for kringkasting, ikke for podkast, sier Skretting fra salen.
Samtidig blir det påpekt at lokalaviser begynner å satse på sine egne podkaster.
– Det er det forsnærende i det lokale lydmarkedet. Man har lokale Amedia-aviser med 8 eller 9 millioner i pressestøtte som begynner å leke seg med podkast fordi alle skal gjøre det. Det skulle vi også gjerne gjort om vi hadde 8 millioner kroner ekstra å rutte med hvert år.
Situasjonen for lokalradioene er at den redaksjonelle bemanningen går ned, forteller Skretting.
– Det blir færre og færre hoder i bransjen til å skulle produsere innhold. Vi er nå på et brytningspunkt for hvor langt ned man kan komme, sier han til Medier24.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no