Gard Steiro i VG, Karianne Steinsland i Budstikka, Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen, og Magne Lerø i Dagens Perspektiv
Gard Steiro i VG, Karianne Steinsland i Budstikka, Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen, og Magne Lerø i Dagens Perspektiv

Disse er opplags-taperne: – Har ikke klart å kompensere digitalt

Både Dagens Perspektiv, Dagsavisen og Budstikka opplever nedgang i opplagstallene.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag morgen ble opplagstallene for andre halvår i 2022 lagt fram av Mediebedriftenes Landsforening (MBL). De viste at lokalavisene fortsetter den digitale utviklingen og øker det heldigitale opplaget med 17,8 prosent. Samtidig avtar veksten for de nasjonale mediehusene som i lang tid har vært i det digitale førersetet.

Og flere aviser havnet på minussiden da opplagstallene ble lagt fram.

Oslo-konkurransen

Dagsavisen har en nedgang på 2524, tilsvarende elleve prosent.

Sjefredaktør Eirik Hoff Lysholm sier til Medier24 ar opplagsfallet i hovedsak skyldes at papiropplaget faller på samme nivå som hos de fleste andre i markedet og at vi de siste par årene dessverre ikke har lykkes med å øke det digitale opplaget for å kompensere for dette.

– Fra en bratt digital vekstkurve fram til lanseringen av Avisa Oslo i desember 2020, har vi siden opplevd at den økte Oslo-konkurransen har gjort det vanskeligere å vokse, sier Hoff Lysholm og legger til at de i høst tok en rekke strategiske grep:

– Og vi er nå i gang med gjennomføringen av en rekke tiltak for å sikre at Dagsavisens betydelige digitale rekkevidde på mer enn 400.000 ukentlige lesere og over 150.000 unike brukere daglig skal kunne omsettes i bedre digital abonnementsutvikling.

Tapte millioner i annonseinntekter

Dagens Perspektiv har en nedgang på 12 prosent, fra 4676 til 4121.

Sjefredaktør Magne Lerø sier til Medier24 at de har hatt en tilbakegang de siste årene.

– Vi har ikke klart å kompensere for fallet vi har hatt på papir digitalt.

Lerø legger til at de fikk et voldsomt fall i annonseinntektene i fjor sommer.

– Mange av våre annonser er knyttet til dagligvarebransjen. Og vi tapte to millioner i annonseinntekter. Det har rammet både Dagens Perspektiv og andre titler hos oss, som gjøre at vi ikke har kunnet bruke like mye penger på markedsføring, sier han.

Vinner og taper

VG har en nedgang på 7.544, tilsvarende 15 prosent. Samtidig har VG en opplagsøkning på VG+, hvor de har økt med 4402, en økning på to prosent. Dette gjør at VG, som også tar plasseringen som Norges største avis, både havnet på toppen og bunnen.

– Den nedgangen på papir er helt i tråd med det som har vært forventet, og en papirnedgang de fleste aviser opplever. Det har vært den samme utviklingen i VG de siste årene, sier sjefredaktør Gard Steiro til Medier24.

Han legger til at det viktigste er at de vokser digitalt.

– Det har vært et spesielt år, vi kom ut av pandemien, vi har hatt krigen i Ukraina, og det har vært en endring i folks private økonomi. Men vi ser en sterk økning på VG+, det er vi veldig fornøyd med, sier Steiro.

Budstikka har en nedgang på 1199, tilsvarende fem prosent. Samtidig har de en økning på i underkant av 1600 digitalt.

– Har en jobb å gjøre

Sjefredaktør Karianne Steinsland forteller at Budstikka har hatt gode resultater, særlig siste halvår.

– Budstikka har gått fra å være en avis abonnentene brukte som et papirprodukt, til nå å være et digitalprodukt. Det er vi svært stolte av og det har krevd mange endringer og stor innsats av redaksjonen. Opplagstallene forteller derfor ikke hele sannheten, sier hun.

Hun legger til at de har en jobb å gjøre i å få komplett-abonnenter til å bruke avisen digitalt.

– Det viktigste er at vi jobber digital først i alt vi gjør. Men vi har også hatt kampanjer for å få flere av papirleserne til å se verdien i å bruke oss digitalt.

Hun forteller at de etter nyttår har sett at tankten av abonnenter som sier opp papiravisen eskalerer, slik mange opplever.

– Men vi ser heldigvis at trenden fra siste halvår på digitale abonnement, ser ut til å fortsette. Aldri har så mange hatt et digitalabonnement på Budstikka som nå, sier hun.

Powered by Labrador CMS