Morten I. Jensen i iHarstad, Danby Choi i Subjekt, Kristin Stoltenberg i Avisa Oslo og Lorns Bjerkan i Steinkjer24Foto: Øivind Arvola/ Torill Henriksen, Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Dette er opplags-vinnerne: – Vi har jobbet beinhardt
VG+, Steinkjer24, Subjekt, iHarstad og AvisaOslo kan alle feire opplagsvekst i andre halvdel av 2022.
Torsdag morgen ble opplagstallene for andre halvår i 2022
lagt frem av Mediebedriftenes Landsforening (MBL). De viste at lokalavisene
fortsetter den digitale utviklingen og øker det heldigitale opplaget med 17,8
prosent. Samtidig avtar veksten for de nasjonale mediehusene som i lang tid har
vært i det digitale førersetet.
Og flere aviser kunne glede seg over tallene som ble lagt
frem.
Øverst på listen troner VG+, som har en vekst 4402,
tilsvarende to prosent. Samtidig er VG også opplagstaperen, og har mistet 7544.
– Vi er veldig fornøyde med den
sterke økningen i VG+. Vi har levert veldig god journalistikk, og det er mye
jeg er stolt av. Vi har klart å lykkes godt med underholdning og podkaster,
sier sjefredaktør Gard Steiro.
Han legger til at nedgangen på
papir er helt i tråd med det som var forventet.
– Mange papiraviser opplever
fall, og det er ikke uventet. Det viktigste er at vi har vekst digitalt, sier
Steiro.
– Har jobbet beinhardt
Steinkjer24 kan vise til en økning på 51 prosent fra samme halvår
i 2021, en økning på 650.
– Det er kanonbra! Det er en vekst vi er veldig fornøy med,
sier sjefredaktør Lorns Bjerkan til Medier24.
– Vi har jobbet beinhardt i hele fjor for å gi Steinkjer den
beste lokalavisen de kan få. Det mener jeg vi har fått til, sier han.
Bjerkan sier at de gode tallene skal feires.
– Det er takket være at jeg er så heldig å ha med en så
dyktig gjeng ansatte at dette har gått. Så dette skal feires, og det er
åpenbart at de skal få en påskjønning, sier han.
iHarstad har en økning på 863, som tilsvarer 37 prosent.
Ansvarlig redaktør Morten Inge Jensen sier til Medier24 at
utviklingen i avisen har gått fortere enn forventet. Avisen startet opp i mai i
2020.
– Når man starter en
ny avis i en by som nesten alltid bare har hatt én medieaktør med lokale
nyheter, får man goodwill umiddelbart hos folket. Noen aviser har prøvd seg
tidligere, men alle har måttet gi tapt mot den store Harstad Tidende. Nå har vi
bevist at det er plass til to aviser i Harstad, og vi kommer til å vare, sier
Jensen.
Subjekt er avisen som har hatt størst vekst prosentmessig, og
har en økning på 77 prosent.
Sjefredaktør i Subjekt, Danby Choi, gleder
seg over opplagsvekst.
– Vi er ydmyke og takknemlige for at vi opplever
at Subjekts prosjekt resonnerer, sier han.
Han kaller avisen for en viral kulturavis som tar
kunst og kultur på alvor, og at det er en sann glede at mange er enige om at
det er nødvendig.
– Hva tror du økningen kommer av?
– Det er det bare én grunn til, og det er mine
fantastiske kollegaer som står på hver dag og lager journalistikk som stadig
flere engasjerer seg for, kommenterer han.
Både opplagstallene og 10-årsjubileet skal feires.
– Disse målingene viser at vi kommer til å bli i
minst ti år til, sier Choi.
– Motiverende
Avisa Oslo opplever også opplagsvekst, med en
økning på 41 prosent.
– Det er utrolig gøy å se at Avisa Oslo
stadig vokser og at vi gjør en forskjell i byen vår. Det er motiverende og
veldig hyggelig, sier ansvarlig redaktør Kristin Stoltenberg til Medier24.
Hun forteller at det siste halve året har
redaksjonen jobbet bevisst for å spisse og tydeliggjøre lokaljournalistikken.
– Vi ser resultater på det, og har jobbet
hardt for å tydeliggjøre avisa, kommenterer hun.At det fortsatt er liv laga for Avisa Oslo har hun
tro på.
– Det er helt klart. Vi er optimister og
synes det er gøy at vi øker i en tid hvor økonomien er krevende for mange,
forteller hun, og slår fast at oppgangen skal feires med kake.