Bodø Publishing, som står bak lokalavisen Bodø Nu, har tapt store inntekter i året som gikk, men klarte likevel å ende året på plussiden.
Årsregnskapet viser at avisen endte med et driftsresultat på 626 121 kroner i 2020 mot 1 683 362 kroner i 2019.
Tapte fire millioner
– Vi er fornøyd, vi leverer et resultat i pluss, til tross for et veldig vanskelig pandemi-år, forteller direktør i Bodø Nu, Ståle Pettersen, til Medier24.
Pettersen forteller at avisen tapte en god del annonseinntekter etter at pandemien traff, og ut året. Regnskapet viser at avisen tapte nesten fire millioner kroner i salgsinntekter.
– Vi har fått litt covid-støtte fra medietilsynet, men det blir småbeløp mot det vi tapte, sier Pettersen.
Avisen søkte også om pressestøtte i 2020, men fikk avslag grunnet for høyt overskudd.
Til tross for tapet på topplinjen, klarte de samtidig å kutte utgiftene med over to mllioner kroner.
Noe av det skyldes permitteringer og kutt i årsverk, forteller Pettersen.
– Vi permitterte i begge avdelingene i en periode. I tillegg måtte vi si opp noen arbeidstakere.
– Går bedre
Avisen startet permitteringene allerede uka etter at Norge stengte ned, da de måtte permitterte hele markedsavdelingen.
Selskapets årsresultat endte på 486 118 mot i overkant av 8,5 millioner i 2019. Den store endringen skyldes at Amedia kjøpte Nu Pubslishing for 7,3 millioner kroner på tampen av 2019. Nu Publishing eier blant annet avisene Bodø Nu, Rana No og Vesfsn No.
Og året så langt går også bra, sier Pettersen. Han forteller at avisen fremdeles har korona-utfordringer, men at de ligger greit an for året.
– Det går bedre, og vi leverer bra, selv om vi selvfølgelig ennå er preget av situasjonen, sier han.