Programredaktør Kristoffer Vangen og Bauer Media lanserer i disse dager en helt ny radiokanal.
Programredaktør Kristoffer Vangen og Bauer Media lanserer i disse dager en helt ny radiokanal.

Nå lanseres Bauer Medias nye snakkekanal - får Nettavisen med på laget

– Jeg syns det er spennende at en kommersiell aktør utfordrer det statsfinansierte NRK på interessant dybdeinnhold, sier Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum.

Publisert

Radio Norge-eier Bauer Media lanserer nå sin første radiokanal der innholdet utelukkende skal bestå av verbalt innhold, slik Medier24 fortalte tidligere i år.

Alex Rosén, Siri Kristiansen, Samantha Skogrand, Geir Schau og Erik Bertrand Larssen er noen av profilene som blir å høre når den går på lufta.

Den nye radiokanalen skal hete Podplay Radio, og størstedelen av kanalens sendeplan vil fylles opp av konsernets mange podkaster og podkaster fra samarbeidspartnere.

I tillegg vil det kontinuerlig være nyhets-, trafikk- og væroppdateringer.

– Dette blir Norges første kommersielle snakkeradio, og vi har håper det blir en ettertraktet kanal for lyttere som vil ha et alternativ til musikk-drevet radio, sier Bauer Medias programdirektør Kristoffer Vangen i en pressemelding.

Nettavisen er med

Nettavisen er en av Bauers nye samarbeidspartnere og vil tilby flere av sine podkaster på den nye kanalen. Sjefredaktør Gunnar Stavrum er entusiastisk.

– Jeg syns det er spennende at en kommersiell aktør utfordrer det statsfinansierte NRK på interessant dybdeinnhold, sier Stavrum.

Og legger til:

– I tillegg er det morsomt å være med på et eksperiment på glidningen mellom podkast og mer tradisjonell radio. Vi er med på dette også for å lære.

Programdirektør Vangen ser nå frem til å utfordre NRK i en ny sjanger.

– Internasjonalt har snakkeradio alltid vært populært. Derfor er vi både spente og glade for å utfordre NRK som har vært monopolist på snakkeradio.

– Dette er ingen konkurrent til radiokanalen NRK Nyheter rent innholdsmessig, men Podplay Radio er et helt nytt tilbud som styrker mediemangfoldet, samt at det gir annonsører muligheten til å nå et publikum som har lyttet mest på NRK tidligere, sier Vangen.

– Stor fordel

Både Geir Schaug og Eirik Bertrand Larsen ser frem til å sette i gang med å lage podkast for Podplay Radio.

Bertrand Larsen sier:

– Vi i Bertrands Univers har en forholdsvis ny podkast og syns dette er en spennende måte og nå ut til folket på. Vi er først og fremst opptatt av å nå ut til flest mulig og bygger nye lyttere fra uke til uke.

Også Geir Schau mener det er avgjørende for hans podkast å nå ut til flest mulig lyttere, og beskriver samarbeidet med Podplay Radio som «utrolig spennende».

– På veldig kort tid har vi fått tett kontakt med store deler av bilmiljøene i Norge, og det tror jeg ikke kunne vi fått til hvis vi hadde begrenset vår distribusjon enkelt-tjenester, eller plattformer. Det å også kunne nå ut til et radiopublikum er en stor fordel for oss.

Powered by Labrador CMS