Programdirektør Kristoffer Vangen gleder seg over at Bauer Media snart lanserer en ny radiokanal.

Bauer Media lanserer ny radiokanal for snakking: – På tide at noen utfordrer NRK

Radio Norge-eieren lanserer enda en kanal, og tester denne gangen ut et nytt konsept.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Radio Norge-eier Bauer Media lanserer nå sin første radiokanal der innholdet utelukkende skal bestå av prat mellom mennesker.

Det betyr at kanalen ikke vil sende noe musikk, hvilket er svært uvanlig for kommersielle radiokanaler. Programdirektør Kristoffer Vangen er klar på hvorfor konsernet ønsker å lansere kanalen.

– «Snakkeinnhold» er kjempepopulært på radio. P2 er eksempelvis en av landets største radiokanaler, og består hovedsakelig av prat. Vi mener det er en mulighet her, også for kommersiell radio, sier Vangen til Medier24.

I utgangspunktet skal kanalens sendeplan fylles opp av konsernets mange podkaster.

– Så det blir ikke noe direktesendt innhold på kanalen?.

– Foreløpig ikke. Det blir kontinuerlig nyhets- og væroppdateringer, men i hovedsak blir innholdet basert på Bauer Medias podkaster. Også P2 er basert på mye podkastinnhold. Nå tenker vi at det er på tide at noen utfordrer NRK på snakkeradio.

Radiokanalens navn og lanseringsdato er ennå ikke endelig bestemt, men Vangen håper kanalen kan lanseres for fullt til sommeren.

Bruker samme metode som Netflix

– Hvordan skal dere klare å utfordre NRK?

– Vi har mye godt innhold, og vi tilbyr annen type innhold enn NRK. Vi tror det er positivt at podkast-innhold også tilbys via DAB på riksdekkende radio. Det vil også bidra til at mange oppdager nytt innhold, som de kanskje velger å følge videre på podkast, sier Vangen.

Direktøren viser også til at Netflix nylig lanserte en lineær kanal i Frankrike, der det kontinuerlig sendes innhold fra strømmetjenesten. Slik slipper folk selv å bruke tid på å velge hva de vil se på.

Han tror det samme konseptet kan fungere bra på radio.

– I podrapporten som nettopp er kommet ut, ser vi at de som ikke hører på podkast, særlig oppgir to grunner til det. Det ene er at de ikke har tid, og det andre er at de ikke vet hva de skal lytte til, sier Vangen.

Og legger til:

– Å kuratere innholdet vårt på denne måten, vil både promotere podkastene våre, og kunne føre til at folk som ikke vanligvis hører på podkastene våre, blir eksponert for innholdet vårt.

– Det blir ikke lett

– Dere frykter ikke at kanalen skal by på for mye prat for publikum, og at de vil savne musikk på radioen?

– Nasjonalt er det rundt 30 radiokanaler. Har de lyst på musikk, så tror jeg de finner det. Med så mange kanaler, er det norske markedet annerledes enn før, sier Vangen.

På spørsmål om hva som blir den største utfordringen for den nye kanalen, svarer han:

– Det blir rett og slett å bli oppdaget, og at folk finner den i den jungelen av radiokanaler som finnes nå. Så må vi også klare å skaffe godt nok innhold til å konkurrere med en sterk konkurrent i NRK.

– Det blir ikke lett, men jeg tror det blir gøy. At en kommersiell aktør kan komme med dette tilbudet, er stas, sier Vangen til slutt

Powered by Labrador CMS