Bahare Viken gir seg som redaksjonsleder for NRK Nyheter ung, og vender tilbake som rollen som journalist og profil i samme redaksjon.
Det bekrefter hun overfor Medier24.
Viken tiltrådte i jobben i november i fjor, men steppet ned tidligere denne måneden. Helt etter eget ønske, forteller hun.
– Jeg har funnet ut at det å være leder og ha en tittel ikke alltid er det viktigste. Det viktigste er å ha det gøy, sier Viken til Medier24.
– Jeg har trivdes veldig godt i jobben. Det har vært gøy og jeg har lært mye. Men akkurat nå så synes jeg det er mest morsomt å være kreativ og produsere journalistikk, og ikke ha så mye administrativ jobbing, sier hun.
– Enkelt og komplisert
Viken sier hun gikk inn i stillingen i fjor høst med nettopp den tanken i bakhodet, siden hun tidligere forlot jobben som redaksjonsleder i Det Nye nettopp av samme grunn.
– Men jeg ville teste det et år, og gi det en sjanse. Jeg innså at jeg synes det er hakket gøyere å være journalist og profil, så derfor går jeg tilbake det til. Så enkelt og komplisert som det er det, sier Viken med et smil.
– Jeg burde kanskje ha klatret videre i lederstigen, men innstilling er at man skal gjøre det som er gøy. Ikke bare det som er lurt, trygt eller hva andre tenker er bra, legger hun til.
Ny redaksjonsleder for NRK Nyheters ung-avdeling er for øvrig allerede plass i form av Eirik Kroken, som inntil nå har vært vaktsjef. Samtidig rykker journalist Sagal Guleid opp til vaktsjef.
Viken understreker at hun er glad for å kunne fortsette i samme avdeling, og at hun opplever det som helt uproblematisk å trappe ned som leder og tilbake som journalist.
– Det er en kjempebra gjeng å jobbe med, som leverer mye bra og nytt innhold. Det skjer også mye bra i NRK innenfor det segmentet, den unge målgruppen, som vi har ansvaret for, sier hun.
Stolt av Snap-grep
Viken er spesielt fornøyd med at ung-redaksjonen nå er blitt en integrert del av nyhetsgulvet til NRK på Marienlyst.
I tillegg er hun stolt at jobben de det siste året har gjort for å befeste og bli trygge i posisjonen på Snapchat.
– Samtidig har vi klart å utvikle det videre, og ta innholdet vårt hjem til våre egne plattformer. Når vi lager en egen Snap-sak, så blir den også laget til NRK.no med de samme visuelle grepene. Det er viktig å sørge for at de unge føler seg hjemme også på NRK.no, sier hun.