Denne redaksjonen i NRK Nyheter jobber blant annet med Snapchat-utgaven. Ole N. Olsen, Markus Hamletsen, Stina Haugen, Fanny Klokkerud Odden, Sagal Guleid, Ole Andreas Laache Klevan, Alexander Slotten, Ingunn Andersen, Bahare Viken. Eirik Tufteland Kroken var i Bergen da bildet ble tatt.

Slik treffer NRK Nyheter de unge på Snapchat: – Vi tar dem på alvor

NRK Nyheter på Snapchat har opplevd en stor økning av antall følgere. De mener unge i dag forventer en toveiskommunikasjon når de leser nyheter.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I over tre år har NRK Nyheter jobbet målrettet med å nå yngre nyhetslesere. Konkurransen om målgruppen er stor i et stort og uoversiktlig medielandskap.

Rett før Norge ble truffet av koronapandemien i mars lanserte NRK Nyheter en egen Snapchat-utgave og tjenesten «NRK svarer».

Begge styres av NRK Nyheters ung-satsing, og består av en redaksjon med unge journalister som har ulike bakgrunner, ved siden av å være journalister.

Under koronakrisen opplevde de en stor pågang fra unge mennesker som stilte spørsmål på «NRK svarer», og for noen uker siden fikk de også 100 000 følgere på Snapchat.

Journalist og grafiker Alexander Slotten kjenner på ansvaret.

Det virker som NRK har knekt koden, men de tar likevel ingenting for gitt.

Journalist og grafiker i Snapchat-utgaven Alexander Slotten sier at den unge redaksjonen tar det veldig alvorlig når de skal formidle nyheter til de unge.

– Vi ser at mange unge finner opplysninger på nettsider som ikke er troverdige. Vi tar det ekstremt alvorlig at de får god og tydelig informasjon. Redaksjonen føler på dette ansvaret og vi tar ikke det for gitt at unge følger med på NRK, sier han til Medier24.

Ønsker at unge skal ha et forhold til NRK

Han sier at prosjektet deres går ut på at unge skal føle seg hjemme på NRKs kanaler i NRK-universet.

– Vi ønsker at de skal få et forhold til NRK som en aktør som tar dem på alvor og som kommuniserer på en måte som de forstår. Det må man henvende seg til dem med et språk de forstår og på en visuell måte, forteller Slotten.

Han mener at ungdom som vokser opp med internett og sosiale medier forventer en dialog med de som leverer nyheter.

– Alt er toveiskommunikasjon for målgruppen vår. Hvis du er på en sosiale medier-plattform, så forventer man å ha en dialog. Jeg mener at det journalistiske produktet ikke er levert før kommentarene i kommentarfeltet er besvart, sier han.

Bahare Viken er én av journalistene som har jobbet med å svare på spørsmål fra unge, samtidig som at hun er en av profilene på NRK Nyheter.

Hun mener at det ikke er noen automatikk i å nå unge bare ved å lage en tjeneste som «NRK svarer», uten at målgruppen ser at det er journalister på deres egen alder som svarer på spørsmålene.

– Vi ser at det har kommet inn flere spørsmål fra unge gjennom kanaler hvor unge profiler er synlig. Det har vist at det er mer ufarlig for dem å sende inn spørsmål når de ser at det er journalister på deres egen alder som svarer, sier Viken til Medier24.

Stina Haugan jobber med et innslag om det amerikanske valget. Bak er Ole Andreas Laache Klevan.

– Avhengig av unge mennesker for å nå ungt

Ingunn Andersen er redaksjonssjef og prosjektleder for NRK Nyheters ung-satsing.

Hun forteller at prosjektet bevisst har satt sammen personer med ulik bakgrunn og kompetanse for å kunne jobbe mer innovativt med nyheter.

– Det har vært et poeng hele veien å finne ulike type talenter og tørre å satse på folk, selv om de ikke har mye redaksjonell erfaring, sier Andersen til Medier24.

Andersen har selv erfaring med å jobbe tradisjonelt med nyheter. Hun tror det er viktig å være ydmyk og lete etter folk som kan ting man selv ikke har mye erfaring med. 

Hun er klar på at den unge alderen til redaksjonen kommer godt med for å nå målgruppen.

– Man er helt avhengig av å ha unge mennesker til å jobbe mot et ungt publikum, sier Andersen.

Journalist Bahare Viken på jobb i NRK Nyheters Snapchat-utgave.

I dag kickstarter «NRK svarer» dekningen av det amerikanske valget når den første presidentdebatten går av stabelen i USA.

Powered by Labrador CMS