Avisa Nordland øker inntektene med fem millioner kroner. Det viser årsregnskapet for 2021.
Avisen hadde samlede inntekter på 113 millioner kroner, opp fra 108 millioner i 2020. Opplagsinntektene økte med 3,4 millioner kroner, mens annonseinntektene økte med om lag 2,2 millioner.
– Det er et resultat vi er godt fornøyd med. Vi har hatt en god opplagsutvikling gjennom året som gikk, og bakgrunnen for det er pandemien. Vi ser at folk har søkt til lokalavisen, og vært villige til å betale for å holde seg oppdatert, sier sjefredaktør i Avisa Nordland, Jan-Eirik Hanssen, til Medier24.
Han legger til at suksessen til fotballklubben Bodø/Glimt også har hatt sitt å si for de gode tallene.
– Det har vært europacup-spill, hvor vi har hatt rettighetene på kamper, som har gjort at mange har kommet til oss, sier han.
I 2019 hadde avisen annonseinntekter på 47,4 millioner kroner. Etter å ha falt til 40,9 millioner kroner i 2020, økte de i fjor til 43,1 millioner i fjor.
Hanssen sier utviklingen i annonseinntekter går litt saktere.
– Det er litt mer treghet i annonsemarkedet, og det er det ikke bare vi som opplever. Men vi ser en vekst, og det er vi glade for.
Driftsresultatet endte på 17,4 millioner kroner, opp fra 15,7 millioner i 2020. Utgiftene økte fra 92,3 millioner til 95,6 millioner.
Hanssen forteller at 2022 blir et mer krevende år økonomisk.
– Vi har fortsatt en fin abonnementsutvikling, men vi utfordres på annonser. Og så er det nå full uttelling på kostnadssiden, hvor vi har hatt kutt de siste to årene, fordi vi kun har sittet på hjemmekontor, sier han og påpeker:
– I sommer er det festivaler og arrangementer på hvert berg og nes. Arrangementene står nærmest i kø. Og vi skal være der, ute blant folk, og da kommer kostnadene til å øke veldig i år, i forhold til de to siste årene, sier Hanssen.