Oda Oldertrøen (28), Christian Andre Unosen (28), og Sindre Kolberg (25) i Avisa Nordland står bak prosjektet «Millionfestens bakrus».

Avisa Nordland traff unge lesere med graveprosjekt om økonomi og næringsliv

Med et treffende tema og en annerledes publiseringsstrategi ble prosjektet «Millionfestens bakrus» en klikkvinner hos unge lesere i Avisa Nordland.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I november startet Avisa Nordland publisering av graveprosjektet «Millionfestens bakrus». Bak prosjektet står reportasjeleder Christian Andre Unosen (28) og journalistene Sindre Kolberg (25) og Oda Oldertrøen (28).

Sakene handler om to av Saltenregionsens største festival-gründere, og deres forretningsvirksomhet. Avisen avdekket at gründerne har hentet ut millioner av kroner i lønn og utbytte til seg selv, men selskapene de eier har kjempet med ryggen mot veggen.

– Vi ønsket å få fart på de unge leserne, og samtidig sette inn støtet på skarp og kritisk journalistikk. Så vi tok tak i et tips som hadde ligget i hylla en stund, forteller Christian Andre Unonsen til Medier24.

– Omfattende

Teamet begynte på sensommeren å grave i gründerne bak «Opptur», en festival for elektronisk musikk i Bodø.

– Vi skjønte at dette ville ta tid. Det var mange selskaper og mange årsregnskaper å gå igjennom, sier Unonsen.

Prosjektet har fått støtte fra Amedias gravefond og teamet har samarbeidet med SUJO og Amedias enhet for redaksjonell utvikling.

Sindre Kolberg påpeker at det var viktig å rette et kritisk blikk på kulturbransjen.

– De får vanligvis ikke like mye kritikk. Og det vil også gagne kulturbransjen å bli satt under samme søkelys som andre bransjer.

Prosjektet resulterte i fire saker i tillegg til en oppfølger sak.

– Da vi startet med dette i sommer, så vi for oss en ganske omfattende artikkelserie. Men etter hvert klarte vi å koke det ned til fire bærende artikler som forgreiner seg ut, forteller Unonsen.

Og målet om å nå de unge lesere ble nådd.

– På de fem sakene vi har publisert så langt, ser vi at antallet lesere under og over 40 år er ganske likt. Og det var viktig for å sikte oss inn på unge leseres, og vise at vi kan engasjere dem, sier Unonsen.

– Dette er komplisert stoff, med masse tall, analyse og regnskaper som mange unge lesere kanskje ikke er så oppdatert på. Da er det spesielt gøy at sakene er godt lest og har lang lesetid, legger Kolberg til.

Teamet mener at noe av grunnen til at de unge leserne faller utenfor, er at de ikke finner stoff de ikke kjenner seg igjen i.

– Noen synes det virker gresk. Så må man må finne et stoffområde som treffer de unge på en kritisk måte, sier Kolberg.

«Teaset» sakene før publisering

Avisen valgte også en litt annerledes publiseringsstrategi på sakskomplekset.

Oda Oldertrøen forteller at enheten for redaksjonell utvikling satte de på sporet av å prøve noe nytt.

– Vi hadde et «deck» på fronten to dager før den første saken ble publisert, der lå alle fire sakene med bilde og tittel på ett ord. Det så vi fungerte bra, folk begynte å snakke om det med en gang de så det, sier hun.

Slik så sakene ut på avisens front før de var publisert

Hun legger til at de også brukte Instagram aktivt for å «tease» saken i dagene og timene før publisering.

– Og etter hvert som sakene ble publisert ble de lagt i farge i decket på fronten, og mulig å trykke seg inn på, forklarer hun.

Oldertrøen påpeker at både bilde og tittel var veldig vag, slik at ikke sakskomplekset ble avslørt.

– Det var titler som «Lønnsfesten» og «koronamillionene» med bilde av en festival, slik at det man ikke skjønte helt konkret hva det handlet om.

Det er trioen sitt første store graveprosjekt, og de er klare på at de sitter med mye lærdom.

– Vi har fått bygget vår kompetanse som økonomiske journalister. I tillegg, det å jobbe strukturert i et større prosjekt. Planen er at dette nå skal brukes videre i redaksjonen, og at vi kanskje lander på en modell som gjør at vi kan forsette å grave, sier Unonsen.

Powered by Labrador CMS