(ARENDAL): – 40 prosent av alle jouranlister i Norge jobber i NRK. Det synes jeg er ganske tankevekkende.
Det sier konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, under mediepolitisk debatt på Arendalsuka torsdag.
– Dere mottar seks milliarder kroner i offentlig støtte hvert år, og prøver for harde møkka å ta posisjonen til VG som størst på nett, sier Skogen Lund.
Hun var først og fremst misfornøyd med NRKs omfattende satsing digitalt, i tillegg til lyd og tv.
NRKs nyhetsdirektør, Helje Solberg, svarte med å si at NRKs digitale satsing også er viktig for aktørene som ikke har en allmennkringkastingsavtale.
– Det er ingen grunn til å begrense NRKs digitale posisjon. NRK har kommet mediemangfoldet og publikum til gode, og nettopp dette med at vi kan publisere innhold på flere flater er en del av den viktige uavhengigheten vi har som allmenkringkaster.
TV 2-sjef, Olav T. Sandnes, var også til stede under debatten. Han sier TV 2 fortsatt ønsker å være en allmenkringkaster, men at medielandskapet endrer seg raskt og at de derfor må tilpasse seg.
– Vi kan ikke lukke øynene for at vi som allmenkringkastere utfordrer de andre aktørene. Spørsmålet handler om hvordan vi skal gjøre det, og til hvilken grad. Allmenkringkastermodellen vil bli diskutert hyppig framover, og det må vi være forberedt på, sier Sandnes.
Dette er positivt, mener han.
– Jeg tror det er friskt og positivt at vi diskuterer dette ofte, kanskje hvert år. Det er også viktig for at det mangfoldige medielandskapet i Norge skal bestå de neste årene.
– Krevende
Schibsteds Kristin Skogen Lund mener de store aktørene i mediebransjen kunne jobbet med adskilt, og spesialisert seg innenfor sine områder.
– Før var NRK bilde og lyd, mens de andre var tekst. Nå konkurrerer vi på hverandres flater. Det er krevende når vi har en så presset medieøkonomi, sier Skogen Lund.
– Mediene glir inn i hverandre. Schibsted satser og investerer også veldig mye i podkast og tv. Jeg mener det ikke går an å begrense noen på den måten, svarer Helje Solberg.