Medier samlet i vandrehallen på Stortinget. Illustrasjonsbilde fra 2018
Foto: Terje Pedersen, NTB
Tilliten til mediene øker
I tillitsundersøkelsen til Arendalsuka øker medienes tillit, mens tilliten til regjeringen går ned.
Denne artikkelen er over to år gammel.
For femte år på rad presenteres en tillitsundersøkelse fra Respons Analyse under Arendalsuka. Den viser at medienes tillit øker kraftig.
Av de spurte i undersøkelsen svarer 64 prosent at de har en tillit til mediene mellom 6-10 på en skala fra 1-10. I fjor var tallet 60 prosent. Siden 2018 har tilliten økt med seks prosentpoeng.
Lavest ble den målt i 2019 med 55 prosent.
Tilliten til regjeringen synker på samme tid fra 68 prosent til 61 prosent.
Hvert år legger Arendalsukas hovedprogramkomite frem sin tillitsundersøkelse, hvor det blir spurt om tilliten til blant annet regjeringen, Stortinget, media og sosiale medier. 1000 personer er spurt i undersøkelsen.
Undersøkelsen presenteres under Arendalsuka torsdag formiddag.
På spørsmål om hvor viktig mediene er, svarer 81 prosent mellom 6-10. Det er en økning på tre prosentpoeng. For første gang siden 2018 går mediene forbi «politiske partier i Norge».
På spørsmålet «Hvilke av følgende kanaler ville du bruke hvis du skulle ha frem dine synspunkter?» svarer 73 prosent at de ville brukt mediene.
Yngre grupper vil i større grad enn eldre bruke mediene, og spesielt sosiale medier.
Grupper med høy valgdeltakelse vil gjerne bruke folkevalgte på Stortinget, mediene, de politiske partiene og folkevalgte i kommunestyrene i større grad enn gjennomsnittet. Men de vil i klart mindre grad bruke de sosiale mediene.