Story House Egmont, eksteriør.

Story House Egmont i mål med nedbemanningen

Skulle kutte minimum 60. Endte opp med 70.

Publisert Sist oppdatert

Story House Egmont er i mål med nedbemanningen, og kutter 70 årsverk etter å ha meldt i mai om at de måtte kutte minimum 60 årsverk.

Det bekrefter Story House i en pressemelding onsdag.

– Jeg er veldig fornøyd med at vi har kommet oss igjennom denne vanskelige prosessen og har nådd målet om en nødvendig bemanningsreduksjon, ved hjelp av frivillige sluttpakker og gavepensjon. Vi har innvilget 70 sluttavtaler, som er 10 mer enn vårt mål på 60 årsverk, sier administrerende direktør Per Kjellander.

– Det har vært viktig for oss at de som nå skal forlate Story House Egmont får en god start på et nytt kapittel i arbeidslivet, derfor har vi strukket oss så langt som mulig for å finne gode løsninger.

Til Medier24 opplyser klubbleder Harald Grevskott at totalt 70 sluttpakker og gavepensjoner er innvilget i bedriften, hvorav 16 av dem er NJ-medlemmer.

– Vi er selvfølgelig, helt overordnet, veldig glad for at nedbemanningen ble løst uten oppsigelser, sier han til Medier24, og fortsetter:

– Ellers har klubbene vært involvert og blitt lyttet til på en del punkter gjennom prosessen.

Kuttet for andre gang på kort tid

I mai ble det kjent at Story House Egmont ville kutte 60 årsverk i Norge og omorganisere seg i et tøft marked.

Da hadde mediehuset allerede vært gjennom en spareplan og kuttet 33 årsverk i oktober i 2023.

At 70 personer snart forlater skuta gjør klubblederen bekymret.

– Vi har ytret bekymring for hvordan vi skal løse produksjonen og beholde den høye kvaliteten vår med færre ansatte når nedbemanningen er gjennomført. Vi er også opptatt av at våre medlemmer skal ha en overkommelig arbeidsmengde, sier han.

Vil se fremover

Ny organisasjon skal ifølge Grevskott gjelde fra 1. august, men med en overgangsfase.

– Når ny organisasjon er helt på plass må alle ha en positiv innstilling, brette opp ermene og bidra til at vi klarer det, sier han.

Per Kjellander sier i pressemeldingen at 2023 ble et tøft år for selskapet, med høye priser og lav kronekurs, samt lavere løssalgs- og annonseinntekter.

– Men nå må vi se fremover og bygge videre på alle de sterke merkevarene som er en del av vår portefølje, både på print, digitalt og Egmont People, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS