Jarle Grivi Brenna (sittende) og Øyvind Engan (bak) fra Redaksjonell utvikling i VG var sentrale da EM-profeten ble laget, mens programleder Julie Tran fra VGs nyhetsavdeling ledet høydesendingen valgnatten da Donald Trump slo Kamala Harris.
Jarle Grivi Brenna (sittende) og Øyvind Engan (bak) fra Redaksjonell utvikling i VG var sentrale da EM-profeten ble laget, mens programleder Julie Tran fra VGs nyhetsavdeling ledet høydesendingen valgnatten da Donald Trump slo Kamala Harris.

Europeisk prisdryss til flere norske satsinger

Både VG, Amedia, Bergens Tidende og Schibsted har vunnet priser – og får konkurrere i verdenstoppen.

Publisert

Vinnerne av Digital Media Awards Europe, som arrangeres av den globale medieorganisasjonen WAN-IFRA, ble kjent i dag. 

Der stikker blant annet VG av med to priser:

– VGs mål er å være hele folkets førstevalg som nyhetsdestinasjon, og samtidig utvikle innholdet vårt slik at det er relevant for brukerne våre. Da er det ekstra moro å vinne priser som så til de grader støtter opp om strategien, sier utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne i en pressemelding.

Bergens Tidende vant også to priser i den regionale delen av kåringen for sitt arbeid med vertikalvideo, eller «kortikken» som de kaller den selv.

Schibsted vant prisen for bruk av AI-personalisering av digitale abonnementsløsninger, mens Amedia vant pris for arbeidet med personalisering i kategorien «Best digital product».

Sistnevnte pris gjør nyhetsdirektør Markus Rask Jensen oppriktig stolt på vegne av alle som har bidratt til å utvikle disse funksjonene.

– I Amedia har vi løst personalisering på en måte som ikke undergraver journalistikkens vesentlighet, men tvert imot hjelper redaktører og journalister med å løse kritiske utfordringer i en tidsalder hvor digital distribusjon er ekstremt komplisert, sier han i en pressemelding.

Med seieren i den europeiske kåringen går vinnerne inn i kåringen mot de andre verdensdelenes beste publiseringer i 2024, som avgjøres under Wan-IFRAs verdenskongress i Krakow 5. mai.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS