
Europeisk prisdryss til flere norske satsinger
Både VG, Amedia, Bergens Tidende og Schibsted har vunnet priser – og får konkurrere i verdenstoppen.
Vinnerne av Digital Media Awards Europe, som arrangeres av den globale medieorganisasjonen WAN-IFRA, ble kjent i dag.
Der stikker blant annet VG av med to priser:
- Best use of video – for dekningen av USA-valget i høydeformat
- Best in Audience Engagement – for EM-profeten
– VGs mål er å være hele folkets førstevalg som nyhetsdestinasjon, og samtidig utvikle innholdet vårt slik at det er relevant for brukerne våre. Da er det ekstra moro å vinne priser som så til de grader støtter opp om strategien, sier utviklingsredaktør i VG, Øyvind Brenne i en pressemelding.
Bergens Tidende vant også to priser i den regionale delen av kåringen for sitt arbeid med vertikalvideo, eller «kortikken» som de kaller den selv.
Schibsted vant prisen for bruk av AI-personalisering av digitale abonnementsløsninger, mens Amedia vant pris for arbeidet med personalisering i kategorien «Best digital product».
Sistnevnte pris gjør nyhetsdirektør Markus Rask Jensen oppriktig stolt på vegne av alle som har bidratt til å utvikle disse funksjonene.
– I Amedia har vi løst personalisering på en måte som ikke undergraver journalistikkens vesentlighet, men tvert imot hjelper redaktører og journalister med å løse kritiske utfordringer i en tidsalder hvor digital distribusjon er ekstremt komplisert, sier han i en pressemelding.
Med seieren i den europeiske kåringen går vinnerne inn i kåringen mot de andre verdensdelenes beste publiseringer i 2024, som avgjøres under Wan-IFRAs verdenskongress i Krakow 5. mai.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no