Inge Gjestvang, Fri og Bjørn Bore, Vårt land
Inge Alexander Gjestvang i Fri kritiserer Bjørn Bores Vårt Land for å tilby annonse-tilsvar.

Fri reagerer på tilbud om «tilsvars-annonse» fra Vårt Land

– Første gang vi får en direkte henvendelse med en pris for tilsvar, sier FRI-leder Inge Gjestvang. Vårt Lands sjefredaktør Bjørn Bore sier det er helt normal salgsvirksomhet for annonseavdelingen. 

Publisert Sist oppdatert

11. mai publiserte Vårt Land en annonse fra stiftelsen MorFarBarn med tittelen «Likekjønnet ekteskap? Gode grunner til at kristen samlivsteologi ikke kan være kjønnsnøytral». 

Samme dag fikk Fri (foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold) en e-post fra annonseavdelingen til Vårt Land:

«Stiftelsen MorFarBarn har en kampanje hos Vårt Land fremover. I dag har de annonse (se vedlagt). Er det aktuelt for dere med en tilsvarende annonse som fremmer deres syn? Vi kan tilby en helside til kr 12.000,- eks mva. evt. 5 stk. for kun 40.000,- eks mva.»

Likekjønnet ekteskap? Gode grunner til at kristen samlivteologi ikke kan være kjønnsnøytral, står det på annonsen til stiftelsen MorFarBarn.
Denne annonsen sto på trykk i Vårt land 11. mai. Fri fikk den tilsendt, med spørsmål om det var aktuelt for dem med en tilsvarende annonse som fremmet deres syn.

Medier24 har sett henvendelsen fra annonseavdelingen. 

Hendelsen kom opp i forbindelse med en diskusjon om en ny annonsekampanje MorFarBarn har under Pride. 

– Første gang

– Vi reagerer på henvendelsen fra Vårt Land, og undrer oss over bakgrunnen for den, sier Fri-leder Inge Alexander Gjestvang til Medier24.

– Vi er godt vant til at Stiftelsen MorFarBarn kjøper seg annonser for å ytre seg om vår organisasjon og vårt arbeid, og har tidligere undret oss over om man på denne måten omgår redaksjonell kontroll av budskapet. Men det er første gang vi får en direkte henvendelse med en pris for tilsvar.

I fjor reagerte Gjestvang i Journalisten, da flere Schibsted-aviser hadde trykket annonser fra MorFarBarn, og spurte da om dette var i ferd med å bli en ny metode for å føre debatt i norske medier

– Dette blir et demokratisk problem all den tid det er aktørene med størst pengesekk og de rikeste onklene som kan kjøpe seg inn i avisene med politiske angrep på andre, og hvor de som blir angrepet ikke har mulighet til å betale for å komme med tilsvar blir tause. Hvordan forvalter man tilsvarsretten her?

Gjestvang sier Fri heller vil bruke midlene på å skape trygge aktiviteter for skeive, og kommer med en klar oppfordring. 

 – Vi håper mediene vil vurdere denne praksisen hvor «debattspaltene» nå får en konkret pris.

– Ville vært en innstramming på ytringsfriheten

Sjefredaktør i Vårt Land Bjørn Bore sier annonseavdelingen har mange organisasjoner og foreninger som kunder, og at dette er helt normal salgsvirksomhet. 

– Vår annonseavdeling vurderte Foreningen Fri som en potensiell annonsør, og tok kontakt. Fri svarte nei på henvendelsen, sier han til Medier24. 

– Hvis de ønsker å svare på annonsen eller kritisere Vårt Land skal de selvsagt få gjøre det på debattplass. Det koster ingenting.

Bore peker på at politisk annonsering er en del av demokratiet og ytringsfriheten, og at pressen har et særskilt ansvar for at ulike syn kommer til orde. 

– Det er mange partier, organisasjoner og enkeltpersoner som benytter seg av dette virkemiddelet. Å stanse all slik annonsering vil være en kraftig innstramming av ytringsfriheten. Så ville det selvsagt vært uheldig hvis de med størst pengesekk fikk dominere debatten, men stiftelsen Morfarbarn er en ganske liten forening med lave inntekter. Jeg oppfatter heller ikke at de dominerer det offentlige ordskiftet med sitt budskap.

Powered by Labrador CMS