Anne-Sophie Amalie Rex Dorgelo
Anne-Sophie Amalie Rex Dorgelo

Derfor gikk de inn for å dekke russetiden på en ny måte: – Langsiktig arbeid

Romerikes Blad kan vise til gode seertall etter prosjekt, men noen av de eldste abonnentene reagerte likevel på dekningen. 

Publisert

Romerikes Blad har en egen redaksjon på fire journalister som jobber spesifikt med å lage journalistikk som treffer yngre målgrupper.

Denne våren bestemte de seg for å dekke russetiden tett, og lagde anmeldelser på alle russebussene, samt få leserne til å kåre den flotteste russebussen. Det ble både laget en video og en artikkel for hver buss.

Journalist og prosjektleder Anne-Sophie Rex Dorgelo sier hun brukte Instagram for å komme i kontakt med de forskjellige bussene.

– Alle synes var gøy og ville være med, sier hun, og forteller at flere tok kontakt fordi de ønsket å invitere avisen inn i sin russebuss.

Det førte til arbeid både på ettermiddag, kveld og i helgen, men Dorgelo sier det også var veldig gøy.

– Det ble mye jobb, men sluttresultatet gjorde det hele verdt det.

Flere av videoene de lagde gikk nemlig viralt. Avisen besøkte ti forskjellige busser, og de samlede seertallene kan du se i faktaboksen.

Så mange visninger fikk videoene

      Hos Romerikes Blad:

      • Antall videovisninger var i snitt 5.200
      • Den beste hadde 10.600 visninger
      • På en normal dag er ca 2500 videoseere i snitt
      • Totalt 46.000 seere

På Tik Tok:

  • I snitt 100.000 views på hver video
  • Den beste 267.000
  • Totalt 900.000

På Facebook: 

  • Snittet 120.000
  • Den beste 488.000
  • Totalt 1,1 million

På instagram:

  • Et snitt på 20.000
  • Den beste 62.000
  • Totalt 180.000

Kilde: Romerikes Blad

– Godt voksne reagerte

Romerikes Blad sliter, i likhet med store deler av mediebransjen, med å nå de yngste målgruppene. 

  • Omtrent 3000 av avisens abonnenter er under 40 år. Det tilsvarer cirka 10 prosent.
  • Flertallet av avisens abonnenter er mellom 50–80 år.
  • Cirka 4000 av abonnentene er over 80 år.

Redaktør Mads Yngve Storvik mener russebuss-sakene har truffet bredt.

– Innholdsutvikling i Amedia har gjort grundige analyser av hva som treffer yngre målgrupper. Det som treffer godt der, leses også av eldre målgrupper, sier han.

De forteller at de fikk gode tilbakemeldinger fra russen, mens noen fra den eldre garde ikke var like fornøyd.

– Godt voksne lesere reagerte litt, for de synes vi forherliger russen. Jeg har svart at det står ikke på antall negative saker om russen, for de sakene er i flertall, sier Storvik. 

Neste generasjon abonnenter

Dorgelo sier hun fortsatt ser at videoene deres fra russetiden skaper engasjement og får likes på sosiale medier. Hun har også selv fått flere følgere som er russ til neste år.

– Det viser at vi har gjort oss synlige hos den yngre generasjonen, og forhåpentligvis hos våre neste abonnenter.

Alle sakene har vært åpne for alle. Også redaktør Storvik sier denne satsingen handler om synlighet.

– Det langsiktige arbeidet er at de skal vite hvem vi er. Sosiale medier-strategien vår retter seg mer mot de yngste for at vår avis og merkevare skal bli kjent i de gruppene.

Dorgelo har et tips til andre aviser som ønsker å nå yngre:

– Følge med på trender og snakkiser, for det går alltid bra hos de unge. Og man må tørre å tenke litt annerledes og hoppe litt i ut i det selv om man ikke vet hvordan sluttresultatet blir.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS