Hvor avhengig er norske medier av de store tech-giganter?
Det ble et av temaene da Nordiske Mediedager arrangerte sitt første pop-up-arrangement «Bør norske medier logge av Facebook».
Ledere fra Bergens Tidende, VG, Amedia og NRK ble spurt ut av moderator Ingeborg Volan om sitt forhold til Facebook og andre tech-giganter.
Mange beskrev forholdet slik Facebook selv gjør det: It`s complicated.
– Vi har sett en tydelig utvikling de siste årene, og vi er bekymret for rollen de spiller i bransjen. Vi må samle oss og jobbe sammen med politikerne om dette, sa Øyvind Lund.
Han fortalte at NRK det siste året har kuttet 75 prosent av kontoene, og strammer inn mer og mer for hva de publiserer.
– Men vi er ikke der ennå at vi er klare for å logge av, sa han.
Og heller ikke de andre i debatten var klar for å logge av, eller mente at det var riktig.
– Avhengig av nye lesere
Sjefredaktør i VG, Gard Steiro, mente avisen kunne skrudd av Facebook i dag.
– Vi får 3-4 prosent av trafikken vår der. Så vi kunne logget av. Men nå er det der debattene går, og det er der desinformasjonen er. Vi er på et vippepunkt nå, og vi må tenke oss om, sa han.
– Spørsmålet er om man bør logge seg av. Jeg tror ikke løsningen er der. Men vi må kunne ivareta norsk mediebransje, sa Steiro.
Han var også tydelig på at NRK må gå foran.
– Og det er vi veldig glade for at de gjorde når det gjaldt Facebook News. Om NRK hadde sagt ja til det, ville ikke noen andre kunne si det. Men siden de sa nei, kom aldri News til Norge.
Sjefredaktør i Bergens Tidende, Frøy Gudbrandsen, var klar på at avisen trengte spredningen de fikk på plattformen.
– Vi er ikke i VGs situasjon. Det er en vanskelig beslutning for oss å skru av den knappen. Vi har avhengig av å få inn nye lesere, og det er der vi får dem, sa hun.
Gudbrandsen påpekte samtidig at de også har justert ned mye av publiseringen.
– Senest i dag fjernet vi dele-på-facebook-ikonet fra våre saker. Og vi bruker særdeles mye mindre penger på spredning enn det vi tidligere har.
– Kan ikke sitte og se på
Flere av lederne var også klare på utfordringene ved publiseringer på facebook. Både knyttet til kommentarfelter, og til reguleringer av bilder.
Teknologidirektør i Amedia, Pål Nedregotten, fortalte at for konsernets redaktører var en av de store utfordringene kommentarfeltet.
– Hvordan sikrer man unge kvinner og innvandrerstemmer? Det er et møkkete felt, og det er utfordrende å røkte kommentarfeltet.
Lederne fikk også i debatten mulighet til å stille spørsmål til kulturminister Anette Trettebergstuen. Den ferske ministeren har helt fra hun fikk jobben vært klar på at regulering av de store tech-gigantene er noe hun har høyt på agendaen.
– Vi kan ikke sitte å se på denne utviklingen. Dette skal være et fokusområde for meg fremover, fordi det er mange trøblete temaer her, sa Trettebergstuen.
Hun fortalte på debatten at hun ønsket å kalle inn både techselskapene og medielederne til et møte i januar.
– Jeg ønsker å skape en møteplass hvor vi sammen kan diskutere disse utfordringene, sa hun.