Strømming av filmer og TV-serier er for lengst blitt vanlig i mange norske husholdninger. Flere utenlandske aktører, den største av dem Netflix, er nå i tøff konkurranse med NRK om seernes skjermtid.
Andreas Seierstad er redaksjonssjef for publisering og internasjonalt programinnkjøp i NRK Super, og snakket onsdag om dette, da han gjestet arrangementet Medietrender 2022.
– TV-konsumet flytter seg fra lineær distribusjon til strømming. Her blir konkurransen bare tøffere, sa Seierstad.
Han trakk blant annet fram Disney+ som en aktør som på kort tid har etablert seg i det norske markedet. I sin første måned i Norge, var Disney+ både større enn Viaplay og TV 2 Play.
– Jeg tror ingen hadde forventet eller fryktet dette. Viaplay og TV 2 har bygget opp en brukermasse over flere år, og så kommer Disney+ inn og gjør en så sterk entré, sa Seierstad.
– Noe av det som bekymrer oss
En annen potensiell konkurrent for NRK, er den nylig etablerte tjenesten HBO Max.
De konkurrer med NRK på brukervennlighet, og har en enorm innholdskatalog, med innhold for både barn og voksne, forteller Seierstad.
– Barneinnholdet er noe av det som bekymrer oss i NRK Super. For det er øyeblikkene som pappa kan ha med lille Lisa, der hun er fornøyd, at man jakter på. Det gjør at man ikke sier opp abonnementet sitt, selv om det er ett år til neste sesong av Game of Thrones kommer.
At HBO Max også tilbyr TV-serier som Friends, der siste episode ble gitt ut i 2004, er viktig, mener Seierstad.
– Dette er 236 episoder med jazz hands og hurtig, ivrig klapping i hver eneste introvignett. Det er en strømmemaskin, sa han.
– Vil bite godt fra seg
Seierstad tror også at man vil få se sport på HBO Max i fremtiden, ettersom HBO har kjøpt opp Discovery.
– Vi kan med trygghet si at vi har fått en ny spiller som vil bite godt fra seg i 2022, sa han.
I sitt foredrag viet Seierstad også tid til netthandel-giganten Amazon, og deres strømmetjeneste, Amazon Prime.
De har inngått en avtale som sikrer dem rettighetene til å sende 40 kamper fra NFL fram i ti år fra og med 2023. Det kan bli gull verdt, mener Seierstad.
– Kampene står årlig for mellom 20 og 40 av de topp 40 mest sette tingene i USA, ett av verdens største TV-markeder, sa Seierstad.
Samtidig påpekte han at Amazon i høst lanserer det som sies å være verdens dyreste TV-serie, basert på karakterer fra Ringenes Herre.