Artikkelforfatteren savner den gamle TV-humoren. Her er Bård Tufte Johansen og Harald Eia i aksjon i 2006.
Erlend Aas / NTB
SKRÅBLIKK:
Høstmenyene til NRK og TV 2 skuffer om du liker humor
«Hvor mange konsepter med kjendiser som konkurrerer på tur, i dans og sang trenger vi, sånn egentlig?» spør spaltist Andreas Ryen Eidem og er redd kringkasterne ikke lenger tør å satse på nyskapende humor.
De nylige lanserte høstmenyene til våre to allmennkringkastere NRK og TV 2 skuffer om du liker humor, spesielt den som er utrustet med skarpe brodder i frasparkene.
Joda, humrevennlige programmer som NRKs «Side om side» og TV 2s «Huskestue» er tilbake. Traveren Nytt på nytt fortsetter. Satiriks og 5080 Nyhetskanalen lager fortsatt innhold. Latter Live spiller i høst inn ny sesong. Mens TV 2-serien Bislett bnb er ganske alene som nykommer i sjangeren.
Og vi trenger det kjente og trygge. Men hvorfor er det ikke mer nyskapende og grensesprengende humor å finne i disse tider?
Kanskje er det tilfeldig, men i et valgår er det trist. Etter halvannet år med pandemi og komikere på hjemmekontor er det rart. Og med klimakrise, kriger, demonstrasjoner, opprør og demokratier i forfall, er det overraskende.
En skulle tro at humorister og komikere har kvesset sine verbale kniver sylskarpe siden sist. Og at landets største tv-mediehus klødde i fingrene etter å gi dem sjansen. Men hvor mange konsepter med kjendiser som konkurrerer på tur, i dans og sang trenger vi, sånn egentlig?
Døde kanskje de norske allmennkringkasternes vilje og mot til å satse på humor med siste sprell fra Nicolay Ramm og TV 2s forsøk på et linært humoreventyr med TV 2 Humor? Debatten etter avpubliseringen av «Japanese Ramm Show» på NRK i sommer viste at det er sterke og forskjellige meninger om å hva det er greit å kødde med i dag. Også VGs Spårtsklubben har fått kjørt seg i det siste. Skremmer det noen mediehus fra å våge med humor? Komiker og NRK-profil Yousef Hadaoui er i hvert fall bekymret for hva som kan tulles med hvis man hele tida må tenke seg om i frykt for å krenke noen.
For å si det med ordene til en av Humor-Norges største gjennom tidene: Vart du skræmt no?
Kanskje ble min generasjon bortskjemte med Åpen post, Ut i vår hage og Team Antonsen på 90- og 2000-tallet. Men også Torsdag kveld fra Nydalen og det undervurderte Kollektivet på TV 2 beit fra seg og var talentfabrikker for en ny generasjon. Eldre generasjoner husker KLMs sprell og Harald Heide-Steen jr. som med «Og takk for det» fikk gjøgle i beste sendetid.
Hvorfor er det viktig at allmennkringkasterne tør å leke seg med ny humor? Fordi humor er sprengstoff som kan utfordre makt og tendenser, og derfor er et viktig virkemiddel i ethvert demokrati. NRK og TV 2 skal med sitt samfunnsoppdrag legge til rette for debatt. Humor er da en sjanger som kan få flere engasjert. For ikke alle ser på Dagsnytt 18. Allmennkringkasterne har også økonomiske og redaksjonelle muskler til å gi nye talenter sjansen, og ryggraden som trengs for å tørre med humor i dag.
Latterlig politikk fra NRK, med komikere som debatterte for hvert sitt parti, var i år et annerledes og friskt grep som statskanalen skal ha ros for. Riktignok var det mer snilt og underholdende enn det utfordret de faktiske politikerne, men her fikk flere unge komikertalenter slippe til og selve debatten hadde sine øyeblikk.
I USA er det å sparke oppover på tv perfeksjonert over tiår med Late-night talk shows. Det er tradisjon. I vårt nærområde syns jeg P3 Satire på NRKs søsterkanal Danmarks Radio har funnet en god form når det gjelder å være relevante, samfunnsaktuelle – og, ja, morsomme.
Og nettopp hvordan det er å lage humor i et «woke» samfunn kunne vært utgangspunktet for mer humor på tv i Norge. Hvorfor ikke sende ut en mangfoldig gruppe av komikere for å gjøre sine feltundersøkelser og til slutt lage en forestilling?
Det ville også vært folkeopplysning, som jo ligger i mandatet til allmennkringkasterne.
Inntil videre kikker jeg litt i arkivene og på YouTube.
———————————————-
Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.